Nyhedsanalysen
Volkswagen skandale
Tyske Volkswagen nåede at skabe begejstring med et nyt el-drevent folkevognsrugbrød, før alt brændte totalt sammen: De amerikanske miljømyndigheder har afsløret, at Volkswagen i årevis har brugt software, som slører udledningen af nitrogenoxid.
Hvad skete der?
Den tyske bilproducent Volkswagen nåede lige akkurat at skabe vild begejstring blandt tech-hippierne i Californien – med lanceringen af et nyt el-drevent folkevognsrugbrød – før alt brændte totalt sammen: De amerikanske miljømyndigheder, EPA, har netop afsløret, at Volkswagen i årevis har haft installeret hemmeligt software, som slører udledningen af nitrogenoxid, i 482.000 såkaldte ’clean diesel’-biler.
Hvad er reaktionerne?
Erstatningskravet er rekordstort: Volkswagen risikerer at skulle betale 18 mia. dollar, ca. 120 mio. kr., udover både en mulig retssag og øjeblikkelig udbedring af samtlige biler. Samtidig er aktiekursen faldet med 20 procent. På næsten japansk forretningsmaner var Volkswagens topchef Martin Winterkorn straks ude med en brødbetynget undskyld: ”Jeg er personligt dybt ked af, at vi har undergravet tilliden fra vores kunder og offentligheden.” Men så let slipper han ikke. Reaktionerne veksler fra ondt til værre. The Huffington Posts innovationsredaktør Jo Confino går forrest og kalder afsløringen for en atombombe under Volkswagens omdømme som en grøn virksomhed, og peger på, at udledningen af drivhusgasen nitrogenoxid er 300 gange værre for klimaet end udledningen af C02. Endnu mere brutalt har debatten været på sociale medier under hashtagget #EmissionScandal, hvor folkevognsfabrikkerne beskyldes for at fuppe folk med såkaldt ’greenwashing’, altså misbrug af grøn markedsføring til sort forretning. Læs i øvrigt Vox’ gode gennemgang af sagen.
Hvad sker nu?
Skandalen er kun lige begyndt, for kravet lyder nu, at alle bilfabrikanter skal undersøges for lignende fup-software – og samtidig ruller kravet om undersøgelser videre til Europa, hvor aktiekurserne for f.eks. Citroën og Renault også falder. I første omgang har Volkswagen afsat 25 mia. kr. til erstatningssagerne, men det videre retslige forløb tegner til at blive endnu dyrere i faldende salg af Volkswagen-biler. Forestillingen om, at man ved hjælp af højteknologi kan få traditionelle biler til at blive mere bæredygtige, er bombet år tilbage.