Nyhedsanalysen
Forbrugerne er stadig glade for Volkswagen
Skandalen om fup-software har – mod forventning – ikke ramt den tyske bilgigant Volkswagen. Nye salgstal viser, at bilkøberne er ligeglade.
Hvad skete der?
Du husker skandalen om Volkswagens snydesoftware på 11 millioner dieselbiler; der blev afsløret midt i september?
Volkswagen blev fordømt verden over, og direktøren trådte tilbage som en vanæret mand. Den tyske automobilgigant lod ikke bare til at være i knæ, Volkswagen var helt nede at ligge, og fremtiden tegnede meget dyster. Det samme gjaldt for Tysklands bilindustri generelt. Hvem i alverden kunne drømme om at vælge en tysk bil næste gang, spurgte man.
Hvad siger de?
Nu viser nye salgstal, at det kan de fleste forbrugerne godt. De er ligeglade. Det globale marked for Volkswagen er faldet med fem procent i oktober, i forhold til samme måned i 2014, skriver New York Times. Det er jo ikke alverden. I Europa er salget endda blot faldet med 1 procent. I Kina er det ligefrem steget med 0,2 procent. At der overhovedet er et dalende salg globalt, kan ifølge nyhedsbureauet Associated Press hovedsageligt tilskrives den økonomiske nedgang i BRIKS-landene Brasilien og Rusland.
Hvad nu?
Volkswagen har for flere uger siden rullet undskyldninger ud i Europa i form af store, grå dagbladsannoncer. Nu gør de det også i USA. Enten er Volkswagens gamle slogan ‘Das Auto’ bare for godt, eller også er Folkevognen simpelthen for fantastisk en bil til, at forbrugerne vil lade sig nøje med mindre – om VW så snyder i emissionstests herfra og til Månen. Et alternativt bud er, at svindel og snyd kombineret med en negativ global mediestorm og eksperternes forudsigelser om Volkswagens ruin til skade for hele kontinentets økonomi ikke betyder så meget, som man skulle tro, når vi fælder vores dom som forbrugere.
Volkswagen vil også gerne selv til bunds i sagen, lader det til. I hvert fald har bilgiganten tilbudt amnesti til medarbejdere, der ved noget og gerne vil spytte ud med oplysningerne. Amnestien gælder resten af november.