Anmeldelse

En stønnende forløsning på midtvejskrisen

I filmen Babygirl får Nicola Kidman i rollen som Romy langt om længe lov til at forløse og udleve den midaldrende kvindes begær.

Babygirl

”Er det bare mig, eller var den ikke særlig hot,” siger min veninde, da vi går ud af biografsalen. Bare få øjeblikke forinden har vi set Nicole Kidman tisse i bukserne af bare orgasme i Halina Reijns Babygirl. Jeg er uenig. Det var den da? Men det må vel være et spørgsmål om begær. Og her blev mit i den grad indfriet af at se den 59-årige Kidman gå igennem en sorgfuld og syndig søgen efter at artikulere sine egne lyster både i og uden for sit 19-årige ægteskab med en gråsprængt Antonio Banderas i affæren med praktikanten Samuel.

Det begynder med længselsfulde blikke og et slips på gulvet. Romy, altså Nicole Kidmans rolle, har aldrig kunnet sætte ord på sit begær, og efter at have faket orgasmer i 19 år med sin mand og stønne ’jeg elsker dig’, har hun efterhånden opbygget en fast rutine: Post-falsk orgasme løber hun listende i sin silkenatkjole ind på kontoret, hvor hun kan se Dom Sub-porno på gulvet og holde sig for munden af bare kommen og skam. Hun gør et spinkelt forsøg på at få Antonio Banderas’ karakter Jacob til at forstå situationen, men det kan han ikke, og så kan det jo være lige meget.

En dag på vej ind på kontoret i New York, hvor Romy er succesfuld CEO for en endnu mere succesfuld techvirksomhed, er hun så pludselig ved at blive overfaldet. En stor sort hund pisker imod hende, men stoppes kun lige akkurat af en bestemt mandestemme, der kalder hunden til sig. En ung mand i en alt for stor jakke og med en farvestrålende rygsæk smidt hensynsløst over skulderen har fået hunden til at spise fra sin hånd. Den voksne mand med børnerygsækken viser sig at hedde Samuel og være en af techvirksomhedens nye praktikanter. ”Har du altid hundekiks i lommen,” spørger chefen den unge praktikant ved kaffemaskinen. ”Ja. Hvorfor? Vil du have én?”

Et åbent sår

I Stanley Kubricks Eyes Wide Shut fra 1999 emmer Nicole Kidmans karakter Alice Hardford af uforløst begær. Kubricks “erotiske” thriller fra 1999 åbner med Alice i færd med at træde ud af en sort aftenkjole, der falder over skuldrene og afslører hendes nøgne krop. Ægteparret Alice og William Harford, spillet af Tom Cruise, tager sammen til fest, hvor de hver især flirter med andre mennesker. Alice med en charmerende ældre udenlandsk ambassadør og Bill med to purunge piger. Da de kommer hjem, falder parret i hinandens arme, men kameraet hviler på Alice, hvis øjne forbliver længselsfulde og andetsteds.

En aften kommer parret op at skændes, efter Alice italesætter Bills flirten med de to piger til festen og vice versa. Samtalen kører af sporet, da det går op for Alice, at Bill er af den overbevisning, at mænd kun snakker med smukke kvinder for at score dem. Hun bliver synligt provokeret og ender med at få ham nonchalant til at indrømme, at han ikke mener, at kvinder har et begær, der eksisterer uden for parforholdet. Kvinder har sex for at få sikkerhed og foranstaltning, mænd stikker pikken i alt. ”Lidt simplificeret, men ja,” siger Bill, hvortil Alice svarer: ”Hvis I mænd bare vidste.”

Skal man tro Eyes Wide Shut, så var det først i 1999, at det gik op for mænd, at kvinder har lyster ud over ægteskab. Eller i hvert fald at Kubrick, der notorisk ikke var specielt god til kvinder, fandt ud af det. Cruises karakter bliver nemlig så chokeret, at han begiver sig ud på en seksuel hævn-eskapade og havner til verdens kedeligste orgie.

Her 26 år senere får Nicole Kidman så endelig oprejsning i Babygirl. Efter at Samuel en aften på bar med kollegaerne subtilt bestiller hende et glas mælk, som hun bunder med øjnene fastlåst på ham, indleder de to karakterer en affære. Forvirret og lidt akavet fører de sig frem. Samuel skal finde sig til rette som den dominerende stemme, og Romy skal give efter for sine undertrykte lyster.

Begærets grænser

Der er noget enormt sandfærdigt og derfor lige så frustrerende i Romys konstante tilbageholdenhed og manglende kommunikation. Kidman spiller fortræffeligt stift og udelukkende ved brug af blinkende øjne og bævende læber. Imens fastholder det unge stjerneskud Harris Dickinson som Samuel hele tiden både os og hende i strakt arm. Hans glimt i øjet føles, som om han er ved at sprænge det hele i luften.

Selvom Romy bliver sendt i skammekrogen og kravler rundt for Samuels fødder, er det nu ikke, fordi Babygirl er helt vildt grænsesøgende i sit udtryk af Romys begær. Det føles derimod i langt højere grad som en film om at lære at artikulere begærets eksistens. Efter at Romy i sin konstante vekselvirkning mellem undertrykkelse og udlevelse stopper affæren, befinder hun sig i en desperat situation. Hun var tæt på. Hun opsøger Samuel, der tvinger hende til samtykkende at erkende, at det, hun vil, er at give magten fra sig og dermed til ham.

”Der findes ikke noget større begær end en såret persons behov for et andet sår,” har den franske filosof og forfatter George Bataille engang skrevet om erotik, og det opsummerer Romys tiltrækning mod selvudslettelse. “Der er nødt til at være noget på spil,” får Romy fremstammet overfor Jacob, da hun fortæller ham om utroskabet, “sådan rigtigt”. Hvortil Jacob raser: “Der skal være noget på spil?! Jeg er pisseligeglad med dine patetiske, banale seksuelle fantasier.”

Modne følelser

Fantasierne er banale i Babygirl, men det gør dem ikke desto mindre forløsende at se udlevet af en ubestemmeligt midaldrende Kidman. I kontrast er karakteren Samuel et forholdsvis blankt og dårligt tatoveret lærred, hvis eneste funktion er at lade den 49-årige Romy komme til orde.  Romy omtumles i midtvejskrise, og hendes pludselige indskydelse om at udleve et begær, hun har haft siden sin seksualitets første opblomstring, vidner om en samtidig opvågnen af kvinders lyst og seksualdrift efter menopause.

I sommeren sidste år udkom forfatter Miranda Julys roman På alle fire, en fortælling om en kvinde i 40’erne, der oplever en lignende forvirret tilstand udløst af sin alder. Da Julys hovedkarakter får at vide, at hun er gået i overgangsalderen, efterfølges det af en mildest talt voldsom statistik: Når kvinder går i overgangsalderen, oplever de fra den ene dag til den anden, at deres østrogenhormoner forsvinder. En kurve, der er så stejl, at den kun kan sammenlignes med Ayers Rock i Australien. Mænds testosteronniveau forbliver derimod det samme. Det betyder altså, at kvinder lige pludselig og uden varsel får ændret hele deres kropsbiologi og libido. Hvem er man så? Og hvad med begæret?

Mens vi i højere grad end tidligere ser midaldrende kvinder finde ud af deres lyster, så har Babygirl sat gang i en større samtale om kvinden i “sin bedste alder”. Som Sørine Godtfredsen noget kynisk pointerede om præmissen til Babygirl forleden i podcasten Damerne Først: “Selve arrangementet fremstår noget utroværdigt, eftersom kun meget få kvinder i den alder gider indlede et seksuelt forhold til en meget ung mand. Hvorfor i himlens navn skulle man bruge sin kostbare tid på det i det liv, man har tilbage?” sagde præsten. Og videre:

“Hvis vi nu skal være helt ærlige, så tror jeg altså, at det her arrangement i høj grad udspringer af et postulat båret af den ideologiske trang efter at demonstrere, at mænd og kvinder deler samme tendenser hele livet igennem. Det tror jeg simpelthen ikke på, at de gør.”

Måske gør de. Måske gør de ikke. Uanset om det er præmissen, der er urealistisk, eller fantasierne, der er banale, så er det dog fremragende at se Romy stønne sig igennem sin midtvejskrise og endelig få svar på, hvad man giver kvinden, der har alt: En godbid. /Astrid Plum

 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12