
Ola Källenius med paven i december. Yara Nardi/Reuters/Ritzau Scanpix
Hvis man ikke kan lide resultatet, kan man bare ændre regnemetoden. EU’s bilproducenter skal i år have reduceret deres udledning med 15 pct. sammenlignet med i 2021 for ikke at få bøder, der ifølge industrien kan beløbe sig til samlet 15 mia. euro – og som for de fleste virksomheder vil kræve, at mindst en femtedel af deres solgte biler skal køre på el.
Men i dag har de ikke nok “pusterum”, mener kommissionsformand Ursula von der Leyen. Senere i marts vil Kommissionen foreslå, at bilindustriens emissionskrav måles over en periode på tre år i stedet for i 2025 – ganske enkelt fordi bilindustrien er så langsom til at leve op til de nuværende regler.
“Vi er nødt til at holde os til de aftalte mål, men vi er nødt til at lytte til de stemmer, der beder om mere pragmatisme og teknologisk neutralitet,” sagde von der Leyen mandag, efter at være kommet ud fra et af flere nylige møder med direktørerne i den europæiske bilsektor: “Lad mig understrege, at [forslaget] ikke er et resultat af dialogen med industrien.”
+ Det er ellers kort tid siden, at Mercedes Benz-direktør og bilindustriens nyudpegede lobbychef Ola Källenius bad EU-lederne om længere snor.