Føljetons Jubelår
Jubelårets Mirakler
I anledning af vores fødselsdag har vi jo udråbt jubelår, og i den ånd har vi sat os for at udrette en række mirakler. Derfor har vi også ad flere omgange spurgt jer, hvad vi skal investere i for at gøre det sjovere, mere oplysende og mere meningsfyldt at være Føljeton-læser.
Der er kommet mange bidrag, som vi har læst og diskuteret. Og nu har vi kogt dem ind til en liste af indsatser, som vi straks kaster os over. Jo flere læsere vi har, desto større ambitioner kan vi have. Så spred endelig ordet om os.
1. Vores solidaritetsabonnement genopstår. Det har altid været en uskreven regel, at vi giver gratis abonnement til læsere, der kommer ud for noget, som gør dem ude af stand til at betale for Føljeton. Pludselig sygdom for eksempel. For nogle år siden fandt vi så på solidaritetsabonnementet, som gjorde det muligt for os at uddele abonnementer til nødstedte læsere på lidt større skala – bl.a. fordi virksomheder gerne vil sponsorere programmet. Inden året er omme genopliver vi programmet i stor stil. Send os en mail, hvis du eller din virksomhed vil være sponsor.
2. Vi helbreder vores skønhedsfejl. Føljeton er selvfølgelig altid under udvikling, men i den kommende tid vil vi give brugeroplevelsen én over nakken. Føljeton skal være smukkere, enklere, bedre. Husk, at vi er ualmindeligt lydhøre. Har du en idé til forbedringer, kan du altid svare direkte på en af vores mails.
3. Vi uddeler dobbelt så mange bøger i Føljetons Folkebibliotek. Hvis Føljeton ikke lavede digital avis, var vi nok blevet bibliotekarer. Vi elsker bøger, og vi synes, at verden skriger på en mangfoldighed af idéer. Alligevel ender vi alt for ofte med at tænke ens, mens de, der har råd, holder på ordet. Derfor lancerede vi i 2022 Føljetons Folkebibliotek, hvor alle kvit og frit kan låne bøger om aktuelle og presserende emner – udvalgt af gæstekuratorer, der sætter en alternativ dagsorden. Over de næste seks måneder vil vi ikke alene lancere én men to drønaktuelle sæsoner af det folkekære Folkebibliotek.
4. Vi forvandler tekst til mere levende historier. Føljeton er et medie for folk, der godt kan lide at læse. Og vi udkommer først og fremmest lige her i din mail-indbakke. Men vi ved også, at rigtig mange (især yngre) mennesker orienterer sig på andre platforme. Og i lyd og video. Langt de fleste danskere kender stadig ikke Føljeton, og vi kan gøre meget mere for at få vores journalister og deres arbejde ud over scenekanten. I den kommende tid vil vi derfor både eksperimentere med lyd og levende billeder og i det hele taget kæmpe endnu hårdere for, at vores historier kommer ud og gør nytte – uden at gå på kompromis med kernen i det hele, selvfølgelig.
5. Vi opvækker vores journalistik. Tiden kalder på fri og kritisk journalistik. Den kalder på, at nogen bider sig fast i de historier, som ellers ikke ville blive skrevet. Føljeton har altid fungeret sådan, at når der er kommet flere penge, så har vi investeret dem i journalistikken. Vi har ingen vilde bonusordninger, vi har aldrig betalt udbytte, og frokostordningen er mildest talt ikke noget at prale af. Sådan vil det fortsat være. For vi vil grave mere, komme endnu dybere med vores føljetoner, tage mere ud i verden, tale med flere kilder og eksperter – og lytte endnu mere til jer læsere.
Husk, at nye læsere – dvs. alle de venner, fjender, bekendte og familiemedlemmer, du kan komme på – kan få Føljeton i 10 uger for 10 kr. Jo flere læsere, desto flere mirakler kan vi udrette.