I årevis har det været standard at vise en el-pære, når man skulle illustrere, at nogen har fået en god idé. Men el-pæren er ikke længere en god idé, el-pæren er et levn fra en ekstremt ineffektiv fortid. Mere end 95% af den strøm, en glødelampe bruger, bliver til varme.
Led-lys derimod er en særdeles god idé. Led-lamper er seks-syv gange mere effektive, i de senere år er deres effektivitet steget 25-30%, og de bliver stadig bedre – samtidig med at priserne rasler ned.
Det lys, som de små dioder udsender, når der sendes strøm igennem dem, befinder sig i den del af spektret, som mennesker kan se. Langt det meste af den stråling, som glødelamper udsender er derimod infrarøde varmestråler. 12% af de danske husholdningers el-forbrug går til belysning – men reelt går langt det meste af den strøm til spilde.
Wall Street Journal har anslået, at der er 12 milliarder el-pærer i verden, så der er en del at skifte.
En af dem, der står klar til at levere de nye Led-pærer, er den svenske varehusgigant Ikea.
Alt ind på led-lys
Med over 700 millioner kunder over hele verden årligt har det en kæmpe effekt, når Ikea rykker på miljøområdet.
For tre år siden besluttede Ikea sig for udelukkende at sælge led-pærer og -lamper, og i september blev alle halogenpærer og fluorescerende el-sparepærer fjernet fra samtlige varehuse. Glødepærerne var fjernet fra hylderne for længst.
Overgangen til led er en del af en langvarig og ambitiøs satsning for radikalt at reducere miljøbelastningen. Siden 2008 er Ikeas elektriske produkter i gennemsnit blevet halvt så energislugende. I flere lande sælger og installerer Ikea nu solceller, og i dag er der opsat over 700.000 solpaneler på deres varehuse, og Ikea driver 224 vindmøller. Målet er som minimum at blive selvforsynende med energi.
For Ikea er det en bevidst strategi sætte alt ind på at nå et mål, de har sat sig. Kun på den måde kan de begynde en positiv cirkel, hvor større produktion fører til lave priser, som fører til større salg.
Prisen er halveret
Jeanette Skjelmose er svensker med et dansk efternavn. Hun er ansvarlig for hele Ikeas sortiment af belysning.
»Vi har solgt led i mange år, men lyset i de første pærer var mere skarpt og blåt, og prisen var alt for høj,« fortæller hun. »Vi havde stoppet salget af glødepærerne tidligt, men vi var heller ikke begejstrede for el-sparepærerne. De gav et dårligt lys, og selv om de brugte ret lidt strøm, var der problemer med at sparepærerne indeholder en lille smule kviksølv – og vi vidste, at mange forbrugere ikke afleverer dem til genbrug. Ved at tale med vores kunder forstod vi, at der var en mulighed for at skifte helt til led, hvis vi kunne få prisen tilstrækkeligt langt ned. Så vi besluttede at gå helt over til led, og vi gav os selv tre år til at nå til 100%.«
Siden da er prisen på en pære faldet fra 10 euro til 2,5 euro. I 2014 halverede Ikea prisen på den mest solgte led-pære.
Tænk langsigtet
Fremgangsmåden er klassisk Ikea. Siden firmaets start har man gang på gang formået at kickstarte salget af nye produkter ved at satse stort; man laver masseproduktion i et antal, der betyder at produktionsomkostningerne og priserne falder dramatisk.
Jeanette Skjelmose peger på at Ikea kan tillade sig den type satsninger, fordi det ikke et aktieselskab. »Vi bliver ikke jaget af aktionærerne. Vi kan tillade os at investere i det, vi tror er bedst på langt sigt. Det ville være sværere, hvis der var et krav fra aktiemarkedet om at præsentere et strålende regnskab hvert kvartal.«
Råd til mere automatisering
For tre år siden var der meget manuelt arbejde forbundet med fremstillingen af led-pærer, men fordi man satsede på et meget større salg, kunne det svare sig for leverandørerne at investere i at automatisere produktionen.
Samtidig har Ikeas ingeniører og designere arbejdet tæt sammen med leverandørerne om at udvikle designet, så pærerne er billigere at producere, og så man undgår defekter. Eksempelvis var kuplen i de første led-pærer lavet af glas, så de ofte gik i stykker. Nu laves de i plastik, så der er færre omkostninger forbundet med skadede varer.
Generelt køber Ikea ikke færdigvarer af deres leverandører. Ikea har selv en stab af teknikere og designere, der kan udvikle produkter. Ifølge Jeanette Skjelmose er det afgørende for Ikea, at de har meget tætte og langvarige forhold til de leverandører, der fremstiller deres produkter: »Hvis man vil gå forrest på bæredygtighedsområdet, kan man ikke bare gå ud på spot-markedet og få lavet sine ting. I gennemsnit har Ikeas leverandører samarbejdet med os i 11-12 år. Derfor kender de os godt nok til, at de tør gå med, når vi satser. Vi stiller krav om ordentlige forhold og miljøvenlig produktion, men de ved at vi bakker op om dem, og de har efterhånden set, at det faktisk betaler sig at tænke langtsigtet.«
‘All in’ er ikke let
Beslutningen om at gå all-in på led var ret let, siger Jeanette Skjelmose. Hun remser fordelene op: De giver et bedre lys, de bruger kun 15% så meget strøm som gammeldags glødepærer, de holder i 20 år, og teknologien er i hastig udvikling: »Led er klart den bedst teknologi til lys for tiden, så hvorfor skulle man sælge andet?”
I andre tilfælde går Ikea mere gradvist frem. »Vi vil bruge træ, der er ansvarligt dyrket, men det er ikke altid indlysende, hvad der er den bedst løsning, når vi skal vælge, hvor træet skal komme fra. På det område er der et mere komplekst sæt af hensyn,« siger Jeanette Skjelmose.
Overgangen til 100% led er ikke kun et spørgsmål om at udskifte pærerne. Ikea har også udviklet nye lamper, der specielt kan udnytte fordelene ved Led, og de har måttet gennemgå hele det eksisterende sortiment for at tilpasse lamperne. På mange måde har processen med at udvikle lamperne været mere kompleks end pærerne.
I dag findes der Led pærer, der kan passe til de fleste gamle lamper. Undtagelsen er halogen spots – for nogle typer halogen lamper må Ikea simpelthen henvise kunderne til at købe stifterne andetsteds.
Problemstillingen går igen i flere af Ikeas satsninger på bæredygtighed. Over halvdelen af modellerne i Ikeas sortiment af komfurer er i dag induktion, der bruger langt mindre elektricitet. Sideløbende er hele udvalget af gryder og pander tilpasset, så det kan bruges til induktion. Med andre ord: Det er ikke nok at skifte en enkelt del af teknikken ud. Det gælder også Ikeas forsøg på at få kunderne til at gå over til genopladelige batterier.
Genopladeligt batteri
Et af Ikeas næste miljøtiltag handler om batterier. Langt de fleste køber engangsbatterier med alt, hvad det medfører af ressourceforbrug og affald. Genopladelige batterier kan genoplades op imod 500 gange. Ikea anslår, at hvis man køber et genopladeligt batteri kan man med tiden spare op til 300 euro. Alligevel foretrækker folk at købe engangsbatterier.
»Ligesom med led vil vi gerne gå all in på at sælge genopladelige batterier, men vi er nødt at sætte os grundigt ind i, hvorfor folk vælger som de gør,« siger Jeanette Skjelmose: »Hvis vi fra den ene dag til den anden holdt med at sælge engangsbatterier, ville kunderne bare købe dem et andet sted, og så ville vi ikke have opnået noget i retning af bæredygtighed. Vi har forsøgt os med at opstille en gennemsigtig kasse i butikkerne, hvor der i det ene rum ligger 500 batterier og i det andet rum er et enkelt genopladeligt. Alligevel vælger kunderne engangsbatterier, fordi de synes det er billigere,« siger Jeanette Skjelmose.
Ikeas egne undersøgelser har vist, at en af hindringerne er, at forbrugerne har svært ved at holde styr på, om det genopladelige batteri er opladet eller ej.
Derfor er Ikea ved at udvikle en oplader til 12 batterier, hvor en lille diode viser, hvilke af dem der er strøm på. Tanken er at opladeren også er der, hvor man opbevarer sine batterier.
Ingen forskel
En af udfordringerne ved at gå helt over til led har været at overbevise kunderne om, at det kan betale sig at købe en dyrere pære, fordi de sparer penge på det i længden.
»Vi synes, vi gør forbrugerne en tjeneste ved at forsøge at få dem til at tænke mere langsigtet, men folk tænker meget kortsigtet i deres økonomi,« siger Jeanette Skjelmose.
Man skulle tro, at det var lettere at sælge det budskab i et rigt land som Danmark, hvor forbrugerne har bedre råd til at investere i besparelser, men Jeanette Skjelmose fortæller, at de eksempelvis ikke oplever nogen forskel mellem varehusene i Danmark og Kina. »Vi har kørt præcis den samme strategi og tidsplan globalt. Jeg synes nærmest, det ville være unfair, hvis vi fortsatte med at sælge løsninger, der reelt er dyrere, til dem, der har mest brug for at spare penge.«