Den var engang kendt som verdens oliehovedstad. Midt i Tulsa, der ligger oven på Arkansas-floden i den amerikanske delstat Oklahoma, troner figuren ‘The Golden Driller’ til minde om byens fossile fortid. Men den gyldne statue har skiftet ham. For tre år siden fik den Elon Musk-maske og rød mave, da Tesla-ejeren udpegede byen som hjemsted for sin nye samlefabrik.
Selvom indbyggerne i Tulsa normalt bliver anset for at være ganske konservative, har de lagt olien bag sig og omfavner i stedet vindmøller, solceller og elbiler. I det hele taget går den grønne omstilling i USA hurtigere, end de fleste af os tror, skriver The New York Times et år efter Joe Bidens klimaskattelettelser blev præsenteret.
Man skulle tro, at Tulsa var det håbefulde eksempel på, at selv de sorteste oliesyndere kan omvendes. Lige indtil man når citatet fra vindmøllechefen J.W. Peters, der for seks år siden havde under 400 dollars på sin konto, men nu er blevet millionær på at sælge vindmøller: “Miljøfordelene er gode […] men de fleste gør det for den økonomiske mulighed.” Så meget for klimaet.
- The New York Times følger op med argumentet, at forbrugerne er for langsomme om at indse, at Teslaer er fremtiden. Og så er der den anden side af historien: At elbiler faktisk i sidste ende forurener mere end benzinbiler. “Vi kommer alle til at betale prisen,” skriver The Atlantic. Måske vi skulle køre mindre?