
Grevinde Alexandra da Galleri Plus Arts på Frederiksberg afslører nyt portræt af grevinden tirsdag den 15. maj 2018. Kunstneren bag maleriet er Lill-Marlen Elnegaard. . (Foto: HAUERBACH, PETER/Ritzau Scanpix)
I dag kommer vi til at være en kende mere royalt orienterede, end vi har for vane at være på denne plads. Men i anledning af briternes store festdag i morgen, hvor prins Harry får sin Meghan Markle – og Storbritannien dermed bliver beriget med en aktivistisk og feministisk no bullshit-prinsesse – så har vi kigget vores eget monarki efter i sømmene. Det trænger gevaldigt.
For det er åbenbart kun i Storbritannien, man hylder, når en kongelig skiller sig ud og tør træde uden for den dødkedelige sti, der på forhånd er banet for dem. Herhjemme er der ikke plads til megen sjov eller ballade, hvis man har giftet sig ind i kongefamilien – eller endnu værre, er blevet skilt fra den igen.
I lørdags blev et maleri afsløret på Galleri Puls Art på Frederiksberg. Maleriet er malet af kunstneren Lill-Marlen Elnegaard og er et portræt af grevinde Alexandra, og hvilket portræt. Med en drage på den ene side og en stejlende hest på den anden er Alexandra afbilledet i varme nuancer med et stærkt blik i øjnene, tatoveringer strøget ud over kroppen og et gigantisk smykke om halsen. Og nå ja, så har hun bryster, og ligesom hos de fleste andre, så sidder der et sæt brystvorter på brysterne, og det er her, det bliver for meget af det gode for flere af landets royalister. Det er simpelthen ikke okay at have brystvorter, og da slet ikke, hvis de stritter. Selv om brysterne og deres vorter i virkeligheden er det mindst opsigtsvækkende og sære ved det portræt (vi er for eksempel langt mere optagede af det Game of Thrones-agtige landkort, der er tatoveret på hendes højre skulder), så er det i høj grad dem, der er løbet med opmærksomheden.
”Helt generelt er det upassende for en grevinde at få lavet sådan et portræt af sig selv. Billedet er noget uden for de normale retningslinjer – man ser ikke andre i grevinde- og baronesseklassen få lavet lignende billeder. Det er en kikser,” siger kongehusekspert Søren Jakobsen for eksempel til BT.
Tænk, hvis det var Frede
Men der tager den gode kongehusekspert fejl. Den største kikser i det her foretagende må da være Søren Jakobsen selv, for hans udmelding vidner om et knibsk og gammeldags kvindesyn, der ikke hører hjemme i 2018-Danmark. Alexandra er en fri kvinde, der ovenikøbet har frasagt sig sin apanage. Hun kunne blive portrætteret uden en trevl på kroppen, og det ville stadig ikke være upassende.
Hvis det var kronprins Frederik, der fik lavet sådan et maleri, ville folk være ellevilde af begejstring. Mange af de mennesker, der fordømmer Alexandras brystvorter, er de samme mennesker, som klapper i hænderne over alt, hvad kronprins Frederik gør. Hvad end han befinder sig på den kinesiske mur, i Siriuspatruljen eller i radioen for at kloge sig på musik, så er der en eller anden underlig fascination af alt, hvad han gør. Det virker ærlig talt lidt patroniserende.
Alexandra må ikke afbilledes med kavalergang og stive nitter, men Frede har carte blanche til at gøre lige, hvad der passer ham, for han skal jo være landets konge, og han har jo også været i Frømandskorpset og alt det der. Den dag Pingo bliver afbilledet i bar røv og sommerhat, er der nok ikke nogen, der vil kalde det upassende. Så er det bare rock’n’roll. /Amalie Schroll Munk