Et blowjob for en puffbar, var den foruroligende overskrift hos TV 2 Fyn forleden. Et forældremøde på Munkebjergsskolen i Odenses 7. klasse fik forældrene til at fare i flint, da en inklusionsleder fortalte, hvordan eleverne sælger seksuelle ydelser for vapes:
“De fortalte, at i starten kunne pigerne selv købe de ulovlige puff bars, men så slap pengene op, og da var de blevet afhængige. Ved at sælge seksuelle ydelser kan de tjene til to-tre puff bars på fem minutter,” siger den ene forælder Martin Vizago.
“Bytte-sex-fænomenet”, der ifølge eksperterne hidtil har været narkotikarelateret, men nu handler om noget trods alt mindre uskyldigt som e-cigaretter, kan flere unge bakke op om eksisterer. Som den 14-årige Laura Holtough siger i artiklen: “Jeg har hørt, at der er piger på min egen alder, som giver sutter til nogen, og så får de noget for det”.
Ifølge projektleder i Sex & Samfund Jeppe Hald har de unge fået “nemmere ved at opsøge de her handler”, ligesom voksne tilsvarende har fået “nemmere ved at få fat i de unge på kanaler som Snapchat”. Det er sådan nogle nyheder, der får en til at sige, at alt var bedre i gamle dage, men det er næppe Snapchat, der er problemet.
Selvom unges mentale helbred unægteligt skal tages seriøst, var den slags overskrifter også normale for 20, 15, 10 og 5 år siden. “Vi har set, at pigerne giver blowjobs for mad på McDonalds eller en ny mobiltelefon,” kunne man eksempelvis læse en SSP-konsulent sige i 2003, og for få år siden var det sugardateren Gina Jacqueline, der på DR fik opmærksomhed for frivilligt at veksle dates for dyre tasker.
Her kan man også spørge, hvem der prøver at blæse problemerne op – eller ned. Det globale tobakfirma Philip Morris har inden næste måneds store møde i verdenssundhedsorganisationen WHO gang i en omfattende lobbykampagne for at droppe reguleringen af nikotinfri produkter: “WHO’s dagsorden er intet mindre end et systematisk, metodisk, forbudsbaseret angreb på røgfrie produkter,” står der i en lækket e-mail, som The Guardian har set.
Det altoverskyggende mål hos Philip Morris er selvfølgelig, at de kan tjene endnu flere penge, efter de for syv år siden gik væk fra traditionelle tobaksprodukter. Mon ikke også der er nogen, der har interesser den anden vej rundt? Hos Føljeton er der derimod ingen skjulte agendaer i de artikler, vi har bragt i ugen:
/Emma Louise Stenholm