Efter et års tids gætterier er Styrelsen for Undervisning og Kvalitets anbefalinger til skærmtid for elever i grundskolen og i fritidstilbud klar. Indfør en mobilfri skole, skab “attraktive alternativer” til skærme, og brug dem kun, “når det er didaktisk og pædagogisk hensigtsmæssigt,” lyder tre af de tolv. “Jeg håber, at man i pauserne spiller bordtennis og kysser på pigerne,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S).
Listen kommer kun en måned efter Tesfayes anden ekspertgruppe “om chatrobotten ChatGPT” har anbefalet, at folkeskoleelever skal gå til eksamen i kunstig intelligens, så de kan blive “herre over teknologien”. Det vrimler med eksperter, men hvad mener Tesfaye selv? På den ene side, at vi er for “benovede over, hvad de største techfirmaer har kunnet levere”, og på den anden, at “chatbots er kommet for at blive – også i uddannelsessystemet”. Den bliver svær at balancere.