Nyhedsanalysen

Hvor meget skal en Chromebook koste?

SF, R, og EL vil have minimumsnormeringer i institutionerne SF, R og EL var i 2015 med til at tildele børneområdet 250 millioner, der var øremærket til bedre normering.Se RB kl. 14.49 d.09.09.2017 Arkivfoto: RB Plus. Hver anden kommune vil spare pædagoger væk.Mens skolerne kæmper med skolereform og inklusion, så lægger halvdelen af dem samtidig op til at fyre pædagoger, der skulle hjælpe reformen på vej.Se RB 09.34 RB PLUS Skolereformen har tyndet ud i SFO-børnene. Mange forældre fravælger pasning efter skoletid, efter at skoledagen er blevet længere. ARKIVFOTO: Bækkegårdsskolens SFO, hvor børnene har deres skole-iPads med. (Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Scanpix 2015)

Computere til folket. Folkeskoleelever fra 2. klasse og op i Aarhus Kommune kan se frem til at få sig en gratis Chromebook i det nye skoleår. Tilbage i september vedtog et flertal i Aarhus Byråd, at der skal foretages et indkøb af computere for 55 mio. kr. I alt bliver det til 23.000 nye ”læringsmaskiner”, der har Google og techgigantens tjenester såsom Docs og Drive som det altoverskyggende omdrejningspunkt. Beslutningen er der som sådan ikke noget uhørt i, for rundt omkring i landets øvrige kommuner findes allerede lignende Chromebook-centrerede projekter. Det nye store indkøb giver dog anledning til et stadigt mere relevant spørgsmål: Hvad skal Google egentlig i de danske klasselokaler?

Skolens bedste ven. At computerteknologi i højere grad skal inkorporeres i undervisningen kan skolerne ikke rigtig komme uden om. Kravet om, at børnene skal udvikle kompetencer inden for IT er specificeret i Børne- og Undervisningsministeriets såkaldte ”Fælles Mål”, og så er det jo ellers bare op til skolerne at finde en løsning, der giver mening. I den forbindelse har Google formået at positionere sig utroligt stærkt. I USA har Google en overvældende markedsandel på 60 pct. af alle bærbare computere anvendt i skolerne, og oven i det kan firmaet tilbyde det såkaldte ”G Suite for Education”, en softwareløsning, der er skræddersyet til undervisningsbrug. Set med de briller er der ikke så meget at sige til, at Aarhus Kommunes i sidste ende har valgt at indkøbe et hav af Chromebooks – på mange leder og kanter er det både den bedste og billigste løsning. På sidelinjen står kritiske røster imidlertid i kø for at sætte spørgsmålstegn ved, om det virkelig er det rigtige at afhænde så meget indflydelse over skoleleverne og deres data til en amerikansk Silicon Valley-virksomhed. Aarhus Kommune forsikrer, at der er blevet indgået en databehandleraftale med Google, som garanterer, at elevernes data ikke kan blive misbrugt af techgiganten. Men at Google kan siges at få en større indflydelse på skolerne med de mange computerindkøb er svært at komme udenom.

Skærmydsler. Selv hvis vi ser helt bort fra bekymringerne over Silicon Valleys voksende indflydelse på det danske skolevæsen melder et nyt og nok også endnu vigtigere spørgsmål sig: Er det overhovedet fordelagtigt med al den brug af computere i undervisningen? I 2014 udgav forskerne Pam A. Mueller og Daniel M. Oppenheimer fra henholdsvis Princeton og University of California eksempelvis et studie der fortalte, at studerende, som tager noter i hånden, bedre kan huske, hvad de har lært sammenlignet med studerende, som tager noter på computeren. I 2015 fremlagde OECD en rapport, der fortalte, at lande, der investerede kraftigt i computerteknologi i skolerne, ikke kunne fremvise en mærkbar forbedring i elevernes læse- og regnefærdigheder. Og tirsdag kunne en international undersøgelse kaldet ePIRLS så fortælle, at danske 4. klasse-elevers læsefærdigheder er blevet forværrede siden 2011, og at det formodentlig skyldes, at eleverne i stigende grad læser på en skærm i stedet for på papir. Et kæmpeindkøb af Chromebooks giver mere lighed i skolen, da alle får de samme computere at arbejde på. Men om det rent faktisk skaber de bedste rammer for børnenes læring er mere tvivlsomt. Teknologi er smart, men det skal – som alt andet – nu en gang implementeres med omtanke. /David Dragsted

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12