Faldet. Tidligere på ugen kom det frem, at moderselskabet, der ejer Facebook, Instagram, WhatsApp og en lang række andre ting, får et nyt logo, som vil blive implementeret i løbet af et par uger. Logoet er mere neutralt end det nuværende Facebook-logo, og Facebook kalder selv farvevalget for mere ”empatisk”. Da Google oprettede et moderselskab i 2015, kaldte de det Alphabet. Facebook overvejede også at skifte navn, siger virksomhedens marketingdirektør Antonio Lucio, men man valgte at holde fast, så det ikke ligner en flugt fra problemerne. Måske skulle de have gjort det alligevel, for problemerne bliver ved med at tårne sig op for Facebook, og selv om virksomhedens stifter Mark Zuckerberg, 35, har et relativt uskyldigt ansigt og en nørdet frisure, har hans fald fra tinderne i de forløbne tre-fire år været monumentalt. Afsmagen for ham er stigende, og hans robotagtige optrædender i forskellige kongreshøringer, hvor han har svært ved at svare overbevisende på simple spørgsmål om Facebooks metoder og forretningsmodel, styrker ikke hans sag. Fra superhelt til superskurk.
Highly confidential. Onsdag var den gal igen. Lækkede dokumenter fra Facebook mere eller mindre dokumenterer, hvordan Mark Zuckerberg selv har været dybt involveret i manøvrer, der havde til formål at svække eventuelle konkurrenter ved at benytte Facebook-brugeres personlige data forhandlingstaktisk. Lækken tæller godt og vel 7.000 sider, hovedsageligt fra perioden 2011-15, som var afgørende år i Facebooks udvikling. 4.000 af siderne er intern kommunikation – noter, emails og webchat, og cirka 1.200 er markeret som ”meget fortroligt”. Det er den amerikanske nyhedsudsendelse NBC News, som har historien, og som de skriver: ”Når man samler lækket, viser de, hvordan Zuckerberg sammen med sin bestyrelse og direktion fandt måder at bruge Facebook-brugeres data – inklusive oplysninger om venner, forhold og fotos – til at få indflydelse over de virksomheder, som de indgik kompagniskab med. I visse tilfælde belønnede Facebook sine partnere ved at give dem fortrinsret til visse typer af brugerdata, samtidig med at de nægtede rivaliserende virksomheder samme adgang.”
Næb og klør. Af papirerne fremgår det også, at Facebook opererede med en plan, som en medarbejder i en intern email kaldte ‘Switcharoo’. I korte træk vægtede man forretningsudvikling højere end brugernes privatliv, da Facebook for fem år siden valgte at lukke for titusindvis af app-udvikleres adgang til Facebook-platformen. Udadtil sagde man, at man gjorde det af hensyn til brugerne. Facebook har ikke afvist, at dokumenterne er autentiske, men virksomhedens advokater står klar til at kæmpe med næb og klør. ”Disse gamle dokumenter er taget ud af en sammenhæng af nogen, der har en dagsorden mod Facebook, og er blevet distribueret offentlig med en fuldstændig tilsidesættelse af amerikansk lovgivning,” udtalte en repræsentant for Facebook onsdag. Det kan kan godt være, at Mark Zuckerberg på sigt må overlade ledelsen af sin virksomhed til nogle andre. Hans ry er efterhånden for ramponeret. /Oliver Stilling