Lift off. Drømmen om en flyvende bil har vel nærmest eksisteret lige så længe, som science-fiction og biler har været en ting – tænk bare på deres tilstedeværelse i så forskellige værker som 60’er animationsserien The Jetsons, Back to the Future: Part II eller Blade Runner. Men nu skulle den altså være liige ved at være der, hvis ellers man skal tro taxa- og techvirksomheden Uber: I 2023 vil kunder i Melbourne, Dallas og Los Angeles, hvis alt går efter planen, kunne booke en flyvende dele-taxa. Tirsdag løftede Uber sløret for deres samarbejde med den sydkoreanske bilfabrikant Hyundai om at fremstille det flyvende fartøj, der skal virkeliggøre visionen. Det skete ved det såkaldte ”Consumer Electronics Show” i Las Vegas.
Den nye dille. Ved præsentationen i Las Vegas kunne Hyundai stolt fortælle, at konceptfartøjet vil have plads til fem mennesker (hvoraf den ene i første omgang vil være en certificeret chauffør) og kunne flyve 290 km/t i 300-600 meters højde. Og ikke nok med det, så vil den flyvende bil være elektrisk, og den kan genoplades på blot fem-syv minutter. På sigt vil den også blive selvkørende (eller flyvende, er det vel?), så omkostningerne for passagererne kan komme ned på et overkommeligt niveau. Uber og Hyundai er imidlertid ikke ene om de højtflyvende ambitioner. Ifølge analytikere fra investeringsbanken Morgan Stanley ventes luftbårne taxaer i 2040’erne at være et normalt syn med en samlet markedsværdi på et sted mellem svimlende 1,4 og 2,9 billioner dollars. Og allerede nu er andre store spillere såsom luftfartsselskaberne Airbus og Boeing i fuld sving med at udvikle deres egne bud på de såkaldte eVTOL (electric vertical takeoff and landing)-fartøjer, som de flyvende biler også kaldes. Selv Google-medstifteren Larry Page har i en årrække investeret heftigt i Silicon Valley-baserede eVTOL-startups.
Hyundai, we have a problem. Inden vi kommer alt for godt i gang med at nynne temamelodien til The Jetsons, må vi dog alligevel skyde lidt koldt vand i blodet. Selvom batteri-teknologien for eldrevne fartøjer er i rivende udvikling, er der stadig et stykke vej, førend den flyvende fremtid for alvor begynder at virke praktisk. Og så er vi slet ikke begyndt at tale om de mange reguleringer, der formodentlig skal til, hvis taxaluftfarten skal gøres sikker. Derudover kan vi ikke lade være med at overveje, om ikke Uber og de mange kumpaner i virkeligheden er ved at genopfinde den dybe tallerken? Blandt de flyvende taxaers største salgspunkter er, at de vil være mere miljørigtige, at de vil larme minimalt, og at de vil komme storbyernes uendelige trafikpropper til livs. Men hvilke af de ting er det lige, som vores nuværende former for offentlig transport såsom metroer og letbaner ikke kan løse? I sin grundessens er drømmen om den flyvende taxa et dybt individualistisk prestigeprojekt. Men fremtidens klimavenlige byer kalder på de kollektive løsninger. /David Dragsted