Nyhedsanalysen

Hvorfor lytte til ny musik?

Hvorfor lytte til ny musik?

I 1913 gik Coco Chanel, Marcel Duchamp og resten af den parisiske overklasse i teateret. På Théâtre des Champs-Élysées skulle de se den nye ballet ”Le sacre du printemps,” som den store russiske komponist Igor Stravinskij havde komponeret musikken til. Det endte som en farce. Musikken var så underlig, at publikum først grinede og senere blev rasende. I dag anses ”Le sacre” for et af de mest revolutionerende stykker musik nogensinde. Men hvorfor ikke dengang? Sagen er, at vi mennesker ikke er særlig gode til at lytte til ny musik. Hjernen belønner os, når vi lytter til noget velkendt. Så hvorfor skulle vi gøre det? Pitchfork har skrevet et flot thinkpiece om at gøre nye personlige musikalske opdagelser.

Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12