Nyhedsanalysen

Et kig på KUWTK

Jean-Baptiste Lacroix/AFP/Ritzau Scanpix. (FILES) In this file photo taken on November 10, 2019 (L-R) Business women/media personality Kris Jenner, Kourtney Kardashian, Khloé Kardashian and Kim Kardashian arrive for the 45th annual E! People's Choice Awards at Barker Hangar in Santa Monica, California. - Fans will have to find another way to keep up with the Kardashians, as the mega-celebrity family announced on September 8, 2020 that their reality show will end next year. "It is with heavy hearts that we've made the difficult decision as a family to say goodbye to Keeping Up with the Kardashians, " Kim Kardashian wrote in a post to her 188 million Instagram followers. (Photo by Jean-Baptiste Lacroix / AFP)

Vi har en indrømmelse: Vi har glemt at følge med i Keeping Up with the Kardashians, og nu står vi her med nyheden om, at man snart ikke længere kan følge med hos the Kardashians, og vi ved ikke rigtigt, hvordan vi skal følge med i al sorgen over, at the Kardashians nu har valgt at trække stikket.

Det kalder på en undersøgelse: Keeping Up with the Kardashians – blandt kendere bare kendt som KUWTK – vil ved sin afslutning i 2021 have præsteret 20 sæsoner på 14 år. Meget vand er løbet under broen siden den spæde start, kan vi forstå, uden at vi helt kan gennemskue, hvad det egentlig er, seerne har kunnet følge med i. Blandt de nervepirrende highlights nævnes noget med et sæt forsvundne øreringe og én søster, der vist nok er sur på en anden søster. Det gør os ikke meget klogere.

Lidt bedre står det til med Kim Kardashians egen afsked med programmet. ”Vi er mere end taknemmelige for alle jer, der har set med alle disse år – gennem de goder tider, de dårlige tider, glæden, tårerne og de mange forhold og børn”, skriver Kim blandt andet. Det er tydeligt, at en hel masse levet liv har fundet sted her for rullende kameraer. Men det er, som om indholdssiden stadig står lidt gråmeleret hen for os udenforstående.

En opsummering fra en ældre Quartz-artikel hjælper på forvirringen: Familien i KUWTK ”viser deres priviligerede livsstil og kommer måske ind i en mindre familiestridighed eller to, inden de til sidst konkluderer på tingene med en mindre monolog, der understreger vigtigheden af familie”. Så vidt altså dramaturgien for det enkelte afsnit. Det lyder til forveksling som Fast & Furious-filmene, som vi heller ikke har set. Men der er familie vist også vigtigt.

Den britiske tabloidavis The Sun – der i sådanne sager vel må være at betragte som en slags ekspert – understøtter heldigvis Quartz’ karakteristik. ”Gennem 14 år har fans set familien gennemgå hjertesorg og tragedie, set hvordan de er blevet forelskede og har mistet kærligheden, og hvordan de gennem det hele har holdt sammen som en familie”, skriver avisen om realityshowets afsked. Men tættere på kernen kommer vi altså ikke. Det er tydeligvis hårdt arbejde at følge med hos the Kardashians. Der er åbenbart for meget indhold til, at det sådan lige kan koges ned i en håndevending.

Familiedynasti

Til gengæld kan vi kun kigge i ærefrygt på det imperie, som Kardashian-Jenner-familien har fået bygget op omkring den esoteriske serie. Som Robert Thompson, professor i tv og populærkultur ved Syracuse University, fortæller til New York Times, har the Kardashians været mesterlige til at fange folks opmærksomhed og forvandle opmærksomheden til profit. De begyndte med at være kendte for at ville være kendte, så blev de kendte for at være kendte, nu er de mest af alt kendte for at være stinkende rige. Familien har redet forrest på influencer-bølgen, alt imens de har lanceret sko, makeup og andre indbringende mode- og skønhedsprodukter. Alt er blevet til profit på profit.

Én enkelt Instagram-opdatering kan indbringe et familiemedlem flere mio. kroner. Så stor er the Kardashians (forestillede) online-magt. Til tider kan magten antage helt tragi-parodiske former. Da Kylie Jenner – der ved KUWTK’s begyndelse blot var et barn, men nu er verdens yngste milliardær – på et tidspunkt tweetede, at hun var blevet lidt træt af Snapchat, faldt virksomhedens værdi med 1,3 mia. dollar på en eftermiddag. En slem påmindelse om, hvor vigtigt det kan være at følge med i familiens præferencer.

Men nu skal det som sagt være slut, i hvert fald efter 2021. Fans må herfra tage sig til takke med kun at kunne følge familien overalt på internettet, hvor the Kardashians gøren og laden naturligvis bliver dækket minutiøst – både af dem selv og andre. For slet ikke at tale om den uundgåelige Keeping Up with the Kardashians After Keeping Up with the Kardashians (eller KUWTKAKUPWTK) der vel allerede må være i støbeskeen. Når først man har folks opmærksomhed, skal man jo nødig give slip. /David Dragsted

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12