Nyhedsanalysen

Søg, og du skal (ikke) finde 

Søg, og du skal (ikke) finde 

”Googles algoritmer […] udjævner det sociale til statistik, og opfordrer dig til at afhænge af den samme form for logik. Den kan eksempelvis ikke fortælle dig om du har en sygdom, men den vil måske besvare din søgning ved at fortælle, hvor mange andre mennesker, der har den. Hvis sygdommen er sjælden, får du det måske bedre, som hvis du havde fået et favorabelt svar, men du har rent faktisk ikke lært noget nyt om dig selv”. Magasinet Real Life fortæller, hvordan Googles evindelige fokus på spørgsmål og svar gør os allesammen dummere.

+ Semi-relateret: The Atlantic om dommedagsmaskinen Facebook.

Arnd Wiegmann/Reuters/Ritzau Scanpix. FILE PHOTO: The logo of Google is seen in Davos, Switzerland Januar 20, 2020. Picture taken January 20, 2020. REUTERS/Arnd Wiegmann/File Photo

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12