Du dør enten som en helt, eller også lever du længe nok til blive skurken, lyder det i Batman-filmen The Dark Knight. Det kan de skrive under på hos spiludviklingsfirmaet CD Projekt Red. Udgivelsen af deres længe ventede spil Cyberpunk 2077 har været så katastrofal, at firmaets gode ry og rygte nu er gået fløjten.
Lige siden 2012 har gamere verden over glædet sig til Cyberpunk 2077 – og hypen har næsten ikke været til at bære. Spillet er blevet brandet som noget nær Jesu genkomst. Den ene imponerende trailer har taget den anden, ledsaget af løfter om hæsblæsende kampscener og en dyb, medrivende historie. Alene det Blade Runner-inspirerede sci-fi-univers har gjort folk ualmindeligt kåde. Da det kom frem, at The Matrix-stjernen (og internet-darlingen) Keanu Reeves skulle spille karakteren Johnny Silverhand, kunne ingen længere styre sig. Konsensus var, at Cyberpunk 2077 ville være en transformativ oplevelse.
Forventningerne blev ikke mindre af, at det var polske CD Projekt Red, som stod bag spillet. Spilstudiet – som er Europas største af slagsen – har tidligere udgivet The Witcher 3: Wild Hunt, der ofte omtales som et af de bedste rollespil nogensinde. Og ikke nok med det: CD Projekt Red bryster (betalingsmur) sig også af at være (moralsk) bedre end konkurrenterne. Gaming er for længst blevet en milliardindustri, men på forbrugernes bekostning. Mange store spil – de såkaldte AAA-titler – beskyldes ofte for ublu udnyttelse af folks betalingsvillighed. Ikke nok med, at man skal punge flere hundrede kroner ud for at få den nyeste titel, så skal man som regel også bruge endnu flere penge for at få alle spillets funktioner låst op. Mikrotransaktioner og såkaldte DLC’er (ekstraindhold, som kan downloades – ofte mod betaling) er blevet the name of the game.
Cyberpunk’d
Her skiller CD Projekt Red sig ud med en mere gamer-venlig tilgang. Hos dem findes ingen grimme overraskelser, når først spillet er købt. Samtidig har moderselskabet CD Projekt vundet meget sympati for den digitale spilhandelsplatform GOG, hvor spil sælges uden kopibeskyttelse. Polakkerne har simpelthen profileret sig ved at have en mindre grisk, mere rimelig tilgang til gaming – i hvert fald på papiret. Princippet går igen internt i firmaet. Ved udviklingen af Cyberpunk 2077 havde CD Projekt Red blandt andet lovet, at man ikke ville benytte sig af crunch – en kontroversiel praksis, hvor ansatte tvinges til (ofte ekstremt) overarbejde for at få spillet færdigt til tiden.
Men sådan skulle det altså ikke gå. Samtidig med at hypen for Cyberpunk 2077 voksede, blev spillet udskudt af flere omgange – og til sidst tog CD Projekt Red den frygtede crunch i brug for at få det færdigt inden jul. Da Cyberpunk 2077 endelig udkom den 10. december, stod det dog hurtigt klart, at de ansatte kunne se frem se frem til endnu mere overarbejde. Spillet var nemlig propfyldt med fejl. Gamingens Messias viste sig at være spedalsk. Og CD Projekt Red viste sig – ifølge mange arrige gamere – at være djævlen i forklædning.
Stik imod dets image havde spilfirmaet nemlig valgt at dække over, at konsoludgaven af Cyberpunk 2077 slet ikke var færdigbagt. Anmeldere havde kun fået adgang til PC-udgaven, hvor spillet tog sig mere præsentabelt ud. Men til Xbox One og Playstation 4, hvortil mange havde købt det, var Cyberpunk 2077 praktisk talt uspilleligt – og det vidste CD Projekt Red udmærket godt. Sony (som står bag Playstation-konsollerne) har nu trukket spillet fra sin online-butik, og CD Projekt Red står over for et muligt massesøgsmål fra forsmåede kunder. En af de mest ventede spiludgivelser i nyere tid er blevet til en af de største gaming-skandaler. Fremtiden ser pludselig grum ud for de polske gaming-helte. /David Dragsted