Man skulle næsten tro, at Facebook-stifter Mark Zuckerberg har set for mange Marvel-film. Han er i hvert fald blevet besat af tanken om komplekse, sammenhængende universer, hvor alt tilsyneladende kan ske. Henover sommeren har Zuckerberg løftet sløret for en af sine helt store visioner for Facebook (og menneskeheden mere generelt): Internettet skal gå ind i sin næste fase, blive til et såkaldt metavers – en slags virtuelt rum, hvor livet nu skal leves. Hold på hat og briller, vi skal ned i Silicon Valleys nyeste kaninhul.
Idéen om et metavers opstod første gang hos den amerikanske sci-fi-forfatter Neal Stephenson, der i romanen Snow Crash (1992) forestiller sig slags virtuel verden, hvor folk kan interagere med hinanden i computergenereret 3D. Sidenhen er konceptet blevet kopieret og udvidet hos andre forfattere, eksempelvis hos Ernest Cline med Ready Player One (der blev filmatiseret af Steven Spielberg for et par år siden). Og ja, nu har tanken altså også sat sig fast hos tech-milliardærerne. Uden at de dog helt synes at kunne sætte ord på, hvordan det nye metavers kommer til at se ud i praksis. Til gengæld bliver der hverken sparet på buzzwords eller begejstring.
Lad os – før vi kommer alt for godt i gang – prøve at komme med et semi-håndgribeligt eksempel på, hvad et metavers kunne være. I det populære computerspil Fortnite kan spillere ikke bare skyde på hinanden, de kan også købe farverigt tøj til deres karakter, danse og generelt sætte et personligt præg på spiloplevelsen. Men som om det ikke var nok, har de ved særlige anledninger endda kunnet gå til en koncert med hiphopstjernen Travis Scott eller se en film af Christopher Nolan – alt sammen i spillets virtuelle verden. Det er noget hen af det, metaverse-fortalerne forestiller sig: Et interaktivt online-rum, hvor man kan leve et helt parallelt liv gennem et digitalt alter-ego – og vælge og vrage mellem et hav af underholdningsmuligheder.
Fornite er allerede et godt skridt på vej mod den vision – det samme er den populære spilplatform Roblox. Ja, faktisk fik man allerede med lanceringen af Second Life tilbage i 2003 et bud på noget, der kunne lugte af et metavers. Spørger man tech-optimisterne, kan det dog blive vildere endnu. Eksempelvis skal virtual reality-teknologi tage indlevelsen til nye realistiske højder. Desuden er der ifølge puristerne en række krav til, hvad et “ægte“ metavers skal indeholde. Venturekapitalisten Matthew Ball skrev sidste år et indflydelsesrigt essay (som Zuckerberg naturligvis har læst), hvori der bl.a. peges på, at metaverset skal være synkront, kontinuerligt, have en fuldt funktionsdygtig økonomi og rumme indhold fra mange forskellige leverandører. Det kan altså ikke være noget, Facebook (eller andre techfirmaer) bare stabler på benene på egen hånd. Men det hjælper selvfølgelig at være en milliardvirksomhed, der har skabt verdens største sociale medie.
Internettets dukkefører
I et langt interview med The Verge fortæller Mark Zuckerberg, at han selv forestiller sig, at metaverset skal være en slags “legemliggjort internet“, hvor man ikke bare ser på indhold, men “er i det“. Og at Facebook kommer til at spille en vigtig rolle i dets udvikling, da man bl.a. har investeret mange penge i virtual reality-teknologi. Drivkraften synes at være, at Facebook gerne vil bestemme, hvad der kommer efter smartphonen: “En af grundene til at vi investerer så meget i augmenteret og virtual reality er, at mobiltelefoner på en måde kom frem samtidig med Facebook, så vi fik ikke rigtigt lov til at præge, hvordan de platforme blev udviklet,“ lyder det fra Zuckerberg.
Timingen for drømmerierne er tankevækkende. Facebook befinder sig i øjeblikket i en semi-åben krig mod Apple, efter smartphoneproducenten har valgt at begrænse Facebooks muligheder for at indsamle data hos iPhone-brugere. Det er et benspænd, der må have fået det til at løbe koldt ned ad ryggen hos Zuckerberg. For hvad er Facebook vel, hvis ikke virksomheden kan nemt kan indsamle og videresælge data? Klog af skade har techmilliardæren tilsyneladende valgt at gå all-in på, at smartphones (som Facebook ikke har fuld kontrol over) i fremtiden skal være passé. I stedet skal folk altså forbruge internettet over et metavers, som Facebook har sat sit afgørende aftryk på.
Med tanke på det sociale medies brogede ry (og rolle i spredningen af misinformation online), kan man vist dårligt klandres, hvis skepsissen begynder at melde sig. En alternativ virkelighed kontrolleret af Facebook lyder relativt dystopisk. Ja, eller som et skridt på vejen mod det, den franske filosof Jean Baudrillard ville kalde “hyperrealitet“: En udviskning af virkelighedens grænser, hvor det ikke længere er muligt at sige, hvad der er ægte, og hvad der ikke er. Heldigvis findes der dog fortsat en verden uden for Facebook – og det er vist heller ikke første gang, at Mark Zuckerberg har fået en virkelighedsfjern idé. /David Dragsted