Kære læser

Julen er reddet!

0:00 / 0:00

Daniel Leal-Olivas/AFP/Ritzau Scanpix

Julen er lige rundt om hjørnet, og den truer. Her mener vi ikke kun i den forstand, at vi nærmer os oktober – en måned, der har ry for præmaturt at fylde Nettos spotvaresektion op med julepynt og nisseskum. Nej, julen truer rent faktisk, i hvert fald i Storbritannien. Som en anden Ebenezer Scrooge i A Christmas Carol konfronteres landets premierminister, Boris Johnson, lige nu med spøgelser fra fortiden, nutiden og fremtiden. Med sig bærer de dårlige nyheder og ilde hørte sandheder, og nu er spørgsmålet så, om de kan løses, inden julefreden om godt tre måneder skal sænke sig.

I den nådesløse nutid står Storbritannien overfor en kritisk mangel på benzin rundt omkring på landets tankstationer. Der er som sådan ikke tale om en generel mangel på brændstof – producenterne har masser, siger de. Stadset når bare ikke ud til pumperne i et passende tempo, for der er simpelthen ikke nok lastbilchauffører til at distribuere det, og det er så her, problemet er opstået. Udsigten til at skulle mangle benzin har nemlig fået mangt en stiff upper lip til at dirre bekymret, og briterne er begyndt at hamstre.

Som det sker, når frygten sætter ind (vi kigger på jer, der stadig har toiletpapir på lager indkøbt under første coronanedlukning), er logikken fuldstændig gået fløjten. Selvom regeringen udtrykkeligt har bedt befolkningen om at holde snitterne fra benzinstandene, så manglen ikke forværres, og der fx er brændstof nok til ambulancerne, er det modsatte sket. Op imod 90 pct. af benzintankene i de store byer løb mandag tør for brændstof, og i hastværket er over fem gange så mange bilejere som normalt er kommet til at fylde deres dieselbiler med benzin og omvendt.

Der efterspørges handling fra Downing Street, hvor Boris Johnson de sidste par dage har været frem og tilbage med, om man skulle sætte hæren til at hjælpe med levering af de dyrebare dråber og på den måde få situationen under kontrol. Et hurtigt indgreb vil dog sandsynligvis ikke være nok, for problemet er større end blot benzinmangel. Der mangler overordnet set lastbilchauffører i Storbritannien, og det kan komme til at betyde en mere generel mangel på varer i den kommende tid. Fremtidsudsigterne er pludselig ikke så lyse, og i horisonten rasler julespøgelset med sine kæder: Hvad med kalkunstegen? Hvad med gaverne?

Lidt Schadenfreude til din benzinkrise?

For at føje spot til skade står de gamle venner fra EU som bedrevidende fortidsgespenster klar til at give deres bud på, hvad sådan en chaufførmangel mon skyldes. Tysklands måske-kommende kansler Olaf Scholz pegede mandag på Brexit som den primære årsag til briternes tomme tanke og hylder: “Arbejdskraftens frie bevægelighed er en del af den Europæiske Union, og vi arbejdede meget hårdt på at overbevise briterne om ikke at forlade unionen,“ udtalte han. Man forestiller sig, hvordan han har kæmpet for at holde statsmandsminen, mens den indre stemme fuld af Schadenfreude har skreget “AIJ TOULD YOU SOW!“.  Herhjemme kunne Jan E. Jørgensen (V) da heller ikke dy sig for at retweete et billede af tomme britiske supermarkedshylder med et åbent spørgsmål til Pernille Vermund (NB), Morten Messerschmidt (DF) og Mai Villadsen (EL) om, hvorvidt et dansk EU-exit stadig er på menuen.

Situationen vækker mindelser om sidste jul, hvor Frankrig lukkede sine grænser, så op imod 10.000 lastbilchauffører blev fanget i Storbritannien og måtte holde jul i vognene. Den officielle årsag til grænselukningen var corona. I krogene blev der dog hvisket om Brexit-drillerier.

Hvis Boris Johnson var Ebenezer Scrooge, ville vi nu være kommet til det sted i filmen, hvor han, efter at være blevet konfronteret med fortidens, nutidens og fremtidens spøgelser, ville lægge stilen om og redde julen. Og det har han da også forsøgt at gøre – i hvert fald på overfladen. I weekenden fremlagde regeringen et forslag om at udstede 5.000 midlertidige visa til udenlandske lastbilchauffører, så de kan rejse til landet og dække manglen på arbejdskraft frem mod december. Halleluja, julen er reddet. Der er bare et lille ‘men’. Visaerne udløber juleaften. Lastbilchaufførerne må altså bruge endnu en december som kastebolde i et europæisk Brexit-spil. Sidste år kunne de ikke komme ud af landet. Denne jul sikrer man sig, at de hældes ud i tide – så snart briterne har fået deres kalkunsteg, vel at mærke. /Asta Kongsted 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12