Kære læser

Kan kvinder køre hybridbil?

0:00 / 0:00

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

“Jeg synes, det er et totalt vildledende svar fra regeringens side. Og jeg betragter det som en alvorlig sag. Når vi folketingsmedlemmer spørger ind til ting, er det selvfølgelig, fordi det er vigtigt at få fakta på bordet som grundlag for det politiske arbejde.“ Hvis man ikke vidste bedre, skulle man næsten tro, at Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der udtaler sig her, tænker på den netop afgåede transportminister Benny Engelbrecht (S).

Efter et hastesamråd torsdag valgte Enhedslisten at erklære mistillid til ministeren, som de mener har vildledt Folketinget og tilbageholdt oplysninger om det egentlige CO2-regnskab for den stort anlagte infrastrukturaftale ‘Danmark Fremad’. Med opbakning fra alle oppositionspartier på nær Liberal Alliance resulterede det torsdag aften i Engelbrechts exit.

Men det gjorde han ikke, ham Lorentzen – altså talte om Engelbrecht. I stedet var kritikken rettet mod S-regeringens skatteminister Morten Bødskov. Samme aften kunne Detektor og Information nemlig fremlægge dokumentation for, at også Bødskov tilsyneladende har undladt at præsentere Folketinget for centrale tal, der peger på, at plug-in-hybridbiler leverer et rimeligt skidengrønt CO2-regnskab. Ministeren har ellers ved flere lejligheder præsenteret bilerne som netop grønne – en status, der gør dem berettiget til en ordentlig skatterabat, som samlet set er løbet op i milliarder.

Det viser sig bare, at hybridbilerne langt fra er så grønne, som skatteministeren kunne drømme om. Og det viser sig så også, at Bødskov allerede var orienteret om den kendsgerning, da han d. 7. december udtalte til Information, at der manglede konkrete tal, og der var “brug for at få mere viden om bilernes reelle CO2-aftryk i Danmark“, før man kunne træffe en beslutning om afgiftsniveauet. Da Lorentzen på et udvalgsmøde samme dag bad om opdateret dokumentation for bilernes udledning, valgte Bødskov at fastholde den forklaring. Han afviste derfor at skulle have modtaget de efterspurgte tal, som en aktindsigt nu afslører, han var i besiddelse af. Det er så her, vi ender ved Lorentzens mildest talt misfornøjede udtalelse.

Efter torsdagens ministerexit er der jo sådan set dannet præcedens for, hvad man stiller op med ministre, der i greenwashingens navn vildleder Folketinget. Derfor virker det som et smart, afledende træk at fjerne Bødskov fra posten i dagens ministerrokade. Om støttepartierne finder næsen eller støvlen frem er dog næsten mindre interessant end det billede, der pt. tegner sig af regeringen.

Det er ikke meget mere end en måned siden, at statsminister Mette Frederiksen (S) under sin nytårstale bebudede, at vi “kollektivt [skal] være lige så utålmodige, som kloden har brug for“. En udtalelse, der har karakter af skåltale, når den går hånd i hånd med et ministerhold, der ligsminker CO2-regnskaber for at anlægge motorveje og give enorme skatterabatter til privatbilisme.

Enhedslistens valg om at erklære mistillid til transportministeren er blevet kaldt voldsomt og panisk, men reelt er de det eneste støtteparti, der lige nu ikke står med et forklaringsproblem. Både SF og Radikale, der ser sig selv som grønne, skylder svar på, hvad de lavede som fuldbyrdede støtter til infrastrukturaftalen – og navnlig hvorfor Engelbrecht i deres optik var værd at frede på trods af de sorte tal.

Fredet blev han dog ikke, og Trine Bramsen (S) afløser ham i dag på posten som transportminister. Af uforklarlige årsager er Ligestillingsministeriet i samme ombæring blevet fjernet fra Beskæftigelsesministeriet og underlagt hendes ressortområde. En beslutning, der både virker komplet umotiveret og ulogisk. Vi ser dog frem til, hvad den nye trafik- og ligestillingsminister vil gøre for at bekæmpe myten om, at kvinder ikke kan køre bil. Det har vi længe tænkt, var det mest presserende ligestillingsproblem. /Asta Kongsted 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12