Kære læser

Min post er din post

0:00 / 0:00

Netcompanys adm. direktør, André Rogaczewski. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Det kan være nemt at glemme, men når det kommer til digitalisering, er Danmark faktisk ret langt fremme i skoene. Mens eksempelvis tyskerne fortsat må bakse med fax, frimærker og håndunderskrevne dokumenter til det offentlige, kan så godt som alt herhjemme klares på en computer eller smartphone. For mange andre lande er NemID, e-Boks og deslige den rene utopi. Alligevel føles det til tider, som om vi lever i en skrottet Casper og Mandrilaftalen-sketch – og at den syge mand, der varetager det offentliges digitale infrastruktur, arbejder med tidsfrister et ubestemmeligt sted mellem 10 minutter og 40 år.

Efter at Digitaliseringsstyrelsen (der ligger under Finansministeriet) tilbage i november (igen) valgte at udskyde lanceringen af en ny digital postkasse i tre-fire måneder – med et løfte om, at løsningen så til gengæld ville virke fra dag ét – var mandag i denne uge tænkt som den store “det-skal-nok-virke“-premieredag. Problemet var så bare, at den nye postkasse ikke virkede. Netcompany, der har tegnet en kontrakt med Digitaliseringsstyrelsen på 202 mio. kr. for levering af løsningen, måtte kort efter åbningen af mit.dk lukke brevsprækken i tre dage efter et alvorligt læk af dataoplysninger. Før vi går videre med hele dén misere, må vi dog hellere lige begrebsafklare:

Netcompany, der af finans.dk bliver beskrevet som “én af Danmarks største erhvervssucceser“, har gennem en længere årrække gjort en dyd ud af at vinde store udbud i den offentlige sektor, typisk ved at underbyde konkurrenterne med så lave priser, at det offentlige bliver nødt til at takke ja. Konsekvensen er, at Netcompany vinder den ene lukrative millionkontrakt efter den anden for at levere alt fra Coronapas- og Smittestop-apps, til gældsinddrivelsessystemer i Skat og et digitalt tinglysningssystem. Resultaterne bliver måske ofte lidt blandede, men adm. direktør André Rogaczewski griner som regel hele vejen til banken.

Mit.dk er danskernes nye digitale postkasse, der altså ikke må forveksles med e-Boks, der godt nok også er danskernes digitale postkasse, men som drives af Nets og PostNord. Mit.dk skal ej heller forveksles med MitID (der også laves af Nets), selvom man altså kan logge ind på mit.dk med MitID, hvis man da ikke stadig bruger NemID. Og så gælder det ellers om at holde tungen lige i munden: Selvom mit.dk er tænkt som danskernes nye digitale postkasse, hvor alt post fra det offentlige kan tilgås, kan man også stadig læse offentlig post på borger.dk og virk.dk, hvis man da ikke vælger at bruge e-Boks eller appen Digital Post. Post fra private virksomheder vil også kunne læses på mit.dk, hvis der altså er indgået en aftale herom – på det punkt er mit.dk i direkte konkurrence med e-Boks, der altså også fortsætter, og hvor man også kan læse udvalgt post fra det private, hvis man logger ind med MitID, som ikke er mit.dk, men som altså også virker på mit.dk, hvis man da ikke bruger NemID, indtil man tvinges til at skifte til MitID, der altså ikke er mit.dk… øhm, hvor var vi?

Nå jo, tilbage til skandalen: Som Berlingske torsdag kunne fortælle (betalingsmur), var de “driftforstyrrelser“, der holdt mit.dk lukket fra mandag til onsdag, i virkeligheden Netcompany-speak for en tvungen nedlukning. Et mindre antal brugere fik simpelthen adgang til andre menneskers post, når de loggede ind, hvilket fik Digitaliseringsstyrelsen til at trække i håndbremsen. Berlingske har i den forbindelse talt med en Tage Lysgaard, der oplevede privatlivsnedsmeltningen fra første parket: “Da jeg logger ind, får jeg imidlertid adgang til en person, der hedder Ted. Jeg kan se hans post og fortrolige papirer – ægtepagt med mere. Som gammel trænet advokat rører jeg ikke noget, men lukker straks. Ti minutter senere logger jeg så på igen. Så dukker den private post op fra en, der hedder Bent.“

Ifølge Netcompany selv har man efterfølgende “analyseret problemet“ og fundet frem til, at det skyldtes “en menneskelig fejl“ – meget betryggende. Når man sådan giver 202 mio. kr. for et nyt, på mange måder unødvendigt postsystem, er da det nok også for meget at forlange, at virksomheden, der varetager opgaven, passer på vores allesammens persondata. Digitalisering er smart, overkompliceret dobbelt-digitalisering er… ja, vi gruer allerede for det næste udbud. /David Dragsted 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12