Nyhedsanalysen

Tal om det

Se på mig, stem på mig

Alle partier har siden valgkampen i 2019 skruet op for annoncerne på sociale medier som Facebook og Instagram. Særligt Liberal Alliance, der har brugt omkring 18 gange så mange penge på Facebook- og Instagram-annoncer i denne valgkamp i forhold til den sidste.

Med partiets massive fremgang i mandater, er det nærligggende at tænke, om Facebook-annoncer mon kan konverteres direkte til vælgere. Det er dog ikke nødvendigvis tilfældet, forklarer Frihedsbrevets valganalytiker Mads Hove, der har indsamlet tallene til et forskningsprojekt på Syddansk Universitet, hvor han også er videnskabelig assistent.

Til gengæld viser det, “at Liberal Alliance måske i højere grad end andre partier ser annoncer på sociale medier som afgørende i kampen om at få flere stemmer“, fortæller Mads Hove til Føljeton, og tilføjer:

“Pengene er jo næsten det mindst spændende i det her. Det rigtigt spændende er, hvordan og i hvor høj grad bestemte partier målretter deres annoncer. Eksempelvis i hvor høj grad de målretter mod mænd eller kvinder, forskellige aldersgrupper, om de målretter folk der kan lide at køre i BMW, eller folk der elsker at se Paradise Hotel. Og ikke mindst om de målretter de vælgergrupper med forskellige budskaber.“

Spooky.

Illustration: Xenia Heiberg Heurlin

Silicon Valley16:14Mexico City18:14New York19:14Sao Paulo21:14Nuuk22:14Bangui01:14Linköping01:14Kyjiv02:14Kabul04:44Mumbai05:44Hong Kong08:14Shanghai08:14Sydney11:14Fransk Polynesien14:14Silicon Valley16:14Mexico City18:14New York19:14Sao Paulo21:14Nuuk22:14Bangui01:14Linköping01:14Kyjiv02:14Kabul04:44Mumbai05:44Hong Kong08:14Shanghai08:14Sydney11:14Fransk Polynesien14:14Silicon Valley16:14Mexico City18:14New York19:14Sao Paulo21:14Nuuk22:14Bangui01:14Linköping01:14Kyjiv02:14Kabul04:44Mumbai05:44Hong Kong08:14Shanghai08:14Sydney11:14Fransk Polynesien14:14Silicon Valley16:14Mexico City18:14New York19:14Sao Paulo21:14Nuuk22:14Bangui01:14Linköping01:14Kyjiv02:14Kabul04:44Mumbai05:44Hong Kong08:14Shanghai08:14Sydney11:14Fransk Polynesien14:14

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12