Hvis du har børn, niecer, børnebørn eller et eller andet lignende i en alder mellem cirka tre og 10 år, har du nok ikke kunnet undgå at stifte bekendtskab med snedronningen Elsa og hendes søster Anna – Disney-heltinderne fra eventyret Frost, der havde filmpremiere for snart tre år siden. Det var ikke til at se det ved første øjekast, men filmen er blevet en af filmhistoriens bedst indtjenende film, og merchandise-delen har overgået alt, hvad historien har kunnet mønstre hidtil. Filmen har indspillet ni milliarder kroner, det Disney-kontrollerede merchandisesalg har rundet syv milliarder kroner. Siden filmen havde premiere, er Disney-aktien steget mere end 50 procent, og da Disney 12. marts i år annoncerede, at Elsa og Anna er på vej i studiet igen, steg aktien med 4,2 procent på dagen og lukkede dermed i det højeste niveau nogensinde.
Men hele succesen er kommet lidt som en overraskelse for Disney, og det forstår man egentlig godt. Selv om soundtracket åbenlyst har hitpotentiale, er historien lidt ujævnt fortalt og slet ikke så snorlige som det, Disney plejer at excellere i. Og hvad angår heltinden Elsa, er hun ærlig talt lidt svær at blive klog på. I manuskriptets første udgave var hun tænkt som en ond dronning i stil med den sorte mor fra Tornerose-filmen, der ødelagde alt omkring sig med sine superkræfter (skyde med is ud gennem hænderne), men efterhånden, som arbejdet skred frem, blev hun trukket mere og mere i retning af det gode, fik flere nuancer og var pludselig et offer for sine egne kræfter og isolation.
Særligt blev hun heltinde, efter at hittet ‘Let it Go’ (Lad det ske) lå klar til Elsas figur. Egentlig skulle sangen have været den, der etablerede hende som den onde dronning, som vi kender det fra Scars sang i ‘Løvernes konge‘ eller Havheksens sang i ‘Den lille havfrue‘, men sangskriver Robert Lopez valgte at forsøge at sætte sig i Elsas sted. På det tidspunkt i filmen har hun hele sin barndom været holdt i isolation af sine forældre, der vil beskytte hende mod verdens frygt for hendes superkræfter, og hun er netop kommet ud i lyset til sin kroning. Men noget går galt for hende, og i ophidselse kommer hun til at afsløre sine kræfter og flygter derfor op i bjergene for at forskanse sig i et uindtageligt isslot. Her mente Lopez, at Elsa ville opleve det som en befrielse endelig at kunne lade sin hemmelighed komme ud af skabet. Det blev så til sangen ‘Let it Go’, der senere er blevet lidt af et slagnummer i LGBTQ-miljøet og samtidig er det største hit, Disney har udgivet (550 mio. afspilninger på Youtube). Der findes vel næppe det barn i Danmark (eller forældre), der ikke kan teksten både på vrøvleengelsk og dansk.
Efter at nummeret blev præsenteret for hovedforfatter Jennifer Lee, stod det klart, at man ikke kunne marginalisere Elsa som den onde dronning. Hun måtte være mere nuanceret, og uden at spoile alt for meget, kan vi sige, at det ender godt, og Elsa forsones med både sine kræfter og sin søster Anna.
Det er så her, vi egentlig gerne ville dreje dette lille portræt af den moderne heltinde i retningen af den første kvindelige amerikanske præsidentkandidat, Hillary Clinton. Det er ikke sikkert, der findes en sammenhæng, andet end at amerikanerne og herunder også Disney tilsyneladende er klar til at nuancere billedet af, hvad en heltinde skal være. I hvert fald finder Elsa ud af, at hendes ufattelige kræfter kan bruges til noget godt, da hendes hjerte åbner sig og bliver fyldt af kærlighed. Hun kommer ud af sit selvbyggede fængsel, stopper ødelæggelserne og leder sit kongerige ud af isvinteren. Man har lov at håbe. Let it go!