Den tyske skomager Adolf ‘Adi’ Dassler (1900-78) havde fat i den lange ende, da han i sin tid skabte skomærket Adidas. Det var et godt og mundret navn. Hans ældre bror (og fjende) Rudolf ‘Rudi’ Dassler (1898-94) lavede sit eget – lidt mindre succesrige – konkurrerende mærke og kaldte det gudskelov ikke Rudidas, men Puma. Både Adi og Rudi meldte sig ind i nazistpartiet i 30’erne, men folk sagde dog til Adis forsvar, at det var Rudi, der var den mest glødende tilhænger af den nazistiske ideologi.
Ligesom varemærket Hugo Boss, der beredvilligt leverede uniformer til SA, SS, Wehrmacht og Hitlerjugend i de år, skal både Adidas og Puma træde varsomt, når noget nazihalløj pludselig bliver hvirvlet op og sættes i forbindelse med deres brands. Det så vi jo med den amerikanske rapstjerne Kanye ‘Ye’ West, da han sidste år mere og mere systematisk begyndte at rable antisemitiske kommentarer af sig. “Alle mennesker kommer med noget af værdi…” sagde han fx, da han gæstede højreekstremisten Alex Jones’ radioshow i december. Egentlig meget sympatisk, men det var tilføjelsen til sætningen ikke: “… særligt Hitler.” Kanye West sprang også ud som holocaustfornægter.
Adidas så sig fremdeles nødsaget til at afbryde samarbejdet med Kanye West. De to parter havde ellers en udmærket gensidig aftale: Adidas gav West en masse penge, og Wests navn gav Adidas en mere edgy appel.
Her forleden bragte nyhedsbureauet Associated Press så en større artikel med en overskrift, der egentlig sagde det hele: ‘Adidas spekulerer på, hvad de skal gøre med Yeezy-sko, efter at samarbejdet med Ye ophørte’.
Historien er, at Adidas er brændt inde med Kanye West-sko for 1,2 mia. euro. Hvis Adidas sælger skoene, skal de betale royalties til West. Det har Adidas’ ledelse ikke lyst til, for så er det næsten, som om samarbejdet aldrig sluttede.
Man kunne også destruere skoene. Men det ville “skabe nogle bæredygtighedsudfordringer”, siger Adidas’ administrerende direktør, nordmanden Bjørn Gulden. En trejde mulighed er at sy skoene om, så man ikke kan se, at det har været Yeezy-sko, men det synes Gulden ikke er godt, fordi det ikke ville være “særlig ærligt”.
Det er også blevet foreslået, at Adidas kunne donere Yeezy-skoene til nødlidende steder som jordskælvsramte Tyrkiet eller Syrien, men så ville de ifølge Gulden “komme tilbage igen meget hurtigt” på grund af deres høje markedsværdi – “så det er heller ikke rigtig en mulighed”.
Sikke et morads. For nuværende lader det ikke til, at Adidas har fundet en løsning på sit problem.
Løgnene om Dominion
Udfordringen med de mange usælgelige sko minder en smule om den situation, som tv-stationen Fox News har bragt sig i. I kølvandet på det amerikanske præsidentvalg i 2020, der som bekendt blev vundet af demokraten Joe Biden, forsøgte den siddende præsident Donald Trump og hans stab straks ude at underminere valgresultatet. Med stor fantasi skød de løs mod alt og alle, de kunne komme i tanker om, heriblandt den canadisk-amerikanske virksomhed Dominion Voting Systems, som havde leveret elektronisk valgudstyr til selve valghandlingen.
Dominion viste sig at være et relativt let mål. Sådan noget dubiøst elektronisk isenkram måtte være let at hacke, så man kunne få det valgresultat, man ville have – og var Dominions software i øvrigt ikke også skabt “på foranledning” af Venezuelas tidligere (afdøde) præsident Hugo Chávez? Det påstod Trumps advokat Sidney Powell i hvert fald. De helt igennem absurde konspirationsteorier om Dominion, som Trumps hold af juridiske håndlangere fremsatte, kolporterede værterne på Fox News videre ud til stationens godtroende højreorienterede seere, som om der var noget om snakken.
For Dominion Voting Systems var den form for omtale ikke ligefrem god, og virksomheden har anlagt sag mod Fox News for æreskrænkelse med et krav om en erstatning på 1,6 mia. dollars. Sagen kommer for retten midt i april. Det, der er super interessant, er, at Dominion har fået adgang til en god portion e-mails og tekstbeskeder, som chefer, ejere, medarbejdere og producere på Fox News har sendt til hinanden, mens nogle af stationens mest øretæveindbydende værter/kommentatorer – fx Sean Hannity og Tucker Carlson – sad og fyldte seerne med løgne om Dominion.
Den interne kommunikation afslører, at nøglepersoner på Fox News var fuldt bevidste om, at det hele var pis og papir. De gjorde det kun for ikke at miste seere og aktieværdi dermed indtjening. Det var 100 pct. forretning, alle journalistiske dyder var kastet over bord. En af Tucker Carlsons producere sagde om et pressemøde, som Trumps advokat Rudy Giuliani holdt om sagen for “desperate and deranged”.
Under normale omstændigheder er det svært at føre en sag mod et amerikanske medie om æreskrænkelse, fordi USA’s forfatning besynger ytringsfrihed. Men Dominions omfattende dokumentation for, at der blev løjet med fuldt overlæg, stiller formentlig sagen i et andet lys. Fox News’ afslørende sms’er og emails er ligesom Adidas’ mange Yeezy-sko. De tynger, de er ikke til at slippe af med. Det kommer forhåbentlig til at koste tv-stationen dyrt. /Oliver Stilling