Kære læser

Med eller uden hundekostume

'Hunden' Toco.

Så er er der nyt. Der er nyt om japaneren, der fra barnsben har haft en “vag drøm” om at blive til et dyr, og som for et års tid siden vandt berømmelse over hele verden (i visse kredse), da han pludselig optrådte i et noget nær perfekt hundekostume på en YouTube-video. Ordet “kostume” yder ikke rigtig munderingen retfærdighed, og det gør “mundering” sådan set heller ikke. Når Toco, som hundemanden kalder sig, tager pelsen og hundehovedet på, så er han en hund, han er en langhåret collie. På videoen er Toco krøbet sammen i hundepositur og laver tricks og ruller rundt. Han er en “god hund”.

Collie-kostumet tog professionelle designere fra firmaet Zeppet 40 dage at lave og kostede angiveligt Toco i omegnen af 100.000 kr. Det er der ikke noget at sige til – en standardtoupé koster herhjemme omkring 3.700 kr., og hvis den skal være med ægte menneskehår skal man nok af med fem et halvt tusinde kroner. Ligesom det ofte er tilfældet med toupeer, kan den skarpe iagttager godt fornemme, at der er et eller andet ‘galt’ – at Toco ikke er en rigtig hund. For det første er collier slet ikke så store som Toco i collie-dragt. For det andet er der noget uhyggeligt over hovedet. Det er mærkeligt stift, og der er ikke noget spil i øjnene, som vi kender det fra rigtige hunde. Øjnene er helt døde som to sorte knapper. Det er en collie, der kunne dukke op i ens mareridt.

Den nye nyhed er, at Toco har lagt en video ud, hvor han ifølge tabloidavisen New York Post er ude som hund i det offentlige rum for første gang. Det har han i sagens natur været hunderæd for. Den her fetich, eller hvad det nu er, går Toco stille med dørene med. Han siger, at han ikke har fortalt på sit arbejde, at han er en hund. Men turen på gaden går godt. Nogle folk stopper og kigger nysgerrigt, kan man se, og det samme gør ‘andre’ hunde. Men, som en skriver i kommentarfeltet under videoen: “Selv hundene ved, at something ain’t right”. 

 

Klimasommer

Kære læser, det har været en frygtelig sommer. Something ain’t right. Der har været skov- og naturbrande i Grækenland, Algeriet, Syrien, ja, selv i Schweiz. Mange andre steder har været ramt af ekstrem varme, temperaturen har været den højeste på kloden i 120.000 år. En tyfon har hærget Filippinerne, der har været oversvømmelser i Sydkorea, Kina og Indien, og der er hungersnød på Afrikas Horn. Havisen på Arktis kan være væk allerede i 2030, og den atlantiske havstrøm med forkortelsen AMOC kan være på vej mod et kollaps inden for 30-40 år. Altsammen er det afledt af de menneskeskabte klimaforandringer, og hvis man her på denne side af sommeren 2023 holder fast i, at det intet har med os, menneskeracen, at gøre, selv om beviserne tårner sig op, så er man ikke bare klimafornægter, men simpelthen idioten ved bordet.

Her på Føljeton valgte vi at skrue gevaldigt ned for nyhedsdækningen i juli måned og i stedet divertere dig med fem sommerskoler, der gik i dybden med andre ting. Var det verdensfjernt at sende læserne på sommerkursus, når man tager i betragtning, at Føljeton er et nyhedsmedie? Var det en virkelighedsflugt? Er Føljeton mediebranchens svar på collien Toco?

Af artiklerne om Toco som hund fremgår det ikke, hvorfor han lader til at foretrække at være en hund frem for et menneske. Måske er det bare en udvidelse kampzonen i noget cosplay. Det kan være noget seksuelt, men det er i så fald en privatsag. Det kan også bare være ganske almindelig eskapisme. Uanset hvad er det svært at fordømme Toco for at trække i hundedragten.

To forhold ville stille sagen i et andet lys – i hvert fald for Føljeton. 1) Hvis hundedragten er et udslag af, at Toco hænger med mulen og har opgivet ævred og fremdeles har brug for hjælp. 2) Hvis Toco bruger sin nyvundne berømmelse som hund på at reklamere for olieindustrien eller agitere for, at de globale forandringer er “naturlige” og ikke har nogen som helst relation til hundens bedste vens syge og selvdestruktive udledning af fossile brændsler.

Sommeren er slut, men juli måneds klimaproblemer var ikke en sommerbagatel. Det bliver kun værre, det er en krise uden ophold. Men der er absolut ingen grund til at gå ned med flaget. Fokusér på, hvad der kan gøres, hvor der kan sættes ind. Læg pres på fodslæbende politikere. Kald olieindustriens greenwashing-bluff, pil landbrugets lobbyorganisationers desperate argumentation fra hinanden. Det har vi da tænkt os at gøre – med eller uden hundekostume. /Oliver Stilling

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12