Reportage
Ses vi til 19.377 kvadratmeter boliginspiration i København?
IKEA har indbudt københavnerne til fest, men kan det populære varehus både tilfredsstille trofaste kunder og tiltrække kulturkræsne københavnere?
På vej op ad den stride bakke ved Dybbølsbro, bliver man nu mødt af et nyt, men dog velkendt syn: Et monstrum af en bygning i de karakteristiske farver blå, gul og betongrå, der slanger sig smidigt gennem det kuperede terræn. Øverst er en gigantisk terrasse, der svæver på pæle over taget. En nybygget IKEA er landet midt i København, strategisk placeret ved siden af storcentret Fisketorvet, så alle livets fornødenheder nu kan anskaffes inden for en meget beskeden radius. Onsdag d. 16. august har den svenske møbelforhandler inviteret til åbningsfest, og Føljeton skal selvfølgelig med.
Københavns nye IKEA har efter sigende en del at byde på. På hjemmesiden står der, at det nye varehus skal være “det nye mødested i byen, skræddersyet til københavnerne”. Men er det mon det? Det er i hvert fald vanskeligt ikke at blive venligt stemt, når man tonsende og forpustet cykler rundt i bedste københavnerstil, og pludselig bliver mødt af sæbebobler og lyden af “Mamma Mia”, der tordner ud af et par store højttalere. Klokken er 09.30, og festen er allerede i fuld gang. Et par storsmilende medarbejdere tilbyder kanelsnegle til travle cyklister. En gruppe veninder får taget et billede under et stort, gult ur, som tæller ned til åbningen. En ung mand, som også er iklædt den karakteristiske blå-gule uniform, uddeler et nyt og meget artsy IKEA-katalog, som ganske simpelt bærer titlen “Us & Our Planet”.
Foran det nybyggede varehus står en gruppe på fem veninder og småråber til hinanden, så de kan overdøve den aktive DJ med hang til svensk musik. De har bagt boller i dagens anledning, som de har tænkt sig at spise på IKEA’s nye taghave.
“Vi tager lige én til for vores svenske venner,” lyder det fra den oplagte DJ, der er iført tunika og pandebånd. Valget falder på endnu et nummer med ABBA, “Dancing Queen”, og to velklædte fyre begynder at danse lidt i køen. Der er mødt mange mennesker op, de 19.377 m2 skal nok blive fyldt til randen. Primært af studerende og pensionister denne onsdag formiddag.
Kødboller og jazzmusik
Klokken nærmer sig 10.00, hvor snoren skal klippes over. DJ’en bliver afløst af en jazz-trio, og en æresport af IKEA-medarbejdere fra alle danske varehuse begynder at forme sig ved hovedindgangen. De vifter alle med svenske flag. “3. 2. 1. Velkommen til IKEA København,” lyder det fra den begejstrede butikschef, og folk begynder at storme ind, mens de flagende medarbejdere hujer og klapper. De fleste passerer jazz-trioen uden at kigge op, men en børnehave på tur ser ud til at nyde musikken. Børnene tager hinanden i hånden på pædagogernes opfordring og valser glade rundt. En ny generation af IKEA-kunder er født.
Mængden af besøgende tager hurtigt den nye butik med storm. Diverse alarmer bimler og bamler, rulletrappen går prompte i stykker, og på restauranten er der så mange bestillinger, at det elektroniske system ikke kan følge med. Men personalet klarer problemerne med bravur, de gelejder de ældre kvinder forbi trafikpropperne og kalder dem ‘frue’.
En hurtig rundtur gennem varehuset viser, at IKEA ligner sig selv. Selv maden smager, og deres kantine er tydeligvis ikke påvirket af inflationen. En perfekt proportioneret servering af de klassiske kødboller med sovs, kartoffelmos, tyttebær og ærter koster 29 kr. Men ikke alt er som det plejer. På stueetagen er der åbnet en café med et vindue til take-away, så man kan købe prisvenlig IKEA-kaffe to-go på vej til arbejde.
Jeg indtager mine kødboller ved siden af to pensionerede kvinder, som er meget begejstrede for åbningen. “Man kan jo ikke lave det bedre hjemme,” siger den ene om de kødboller, hun er ved at spise. “Nej,” svarer den anden, “og nu er området jo fuldendt. Tænk på, hvordan her så ud for 10 år siden. Nu har vi fået både Fisketorvet og IKEA.”
Jeg bladrer lidt i det katalog, som jeg fik stukket i hånden, da jeg ankom til IKEA. Det er ikke det vanlige opslagsværk over IKEA’s nuværende vareudvalg. Selv det blanke papir er udskiftet med en tykkere, mat udgave af høj kvalitet. Forsiden er prydet af et billede af en lyserød plasticstol, der balancerer en lyserød kost. Her er der ingen storsmilende mennesker på forsiden.
I magasinet bliver vi inviteret hjem til kunstnere, aktivister og sportsfolk, så vi kan lade os inspirere af, hvordan de har inkorporeret en IKEA-skammel i deres bambusdekorerede bohemehjem på Bali. Nu kan vi med egne øjne se de uendelige udtryksmuligheder, som IKEA’s alsidige design tilbyder. Og ikke nok med det, så er det nye katalog fyldt med tips til, hvordan vi kan indrette os mere bæredygtigt. IKEA har fanget, at ‘bæredygtighed’ er tidens vigtigste buzzword, ikke mindst for klimabevidste storbyboere, og nu vil de også have en bid af kagen.
En tur i IKEA slutter ofte på restauranten, men vi skal længere op. Det helt store trækplaster er nemlig den nye taghave, en park opført på varehusets tag, hvor københavnerne frit kan boltre sig mellem træerne og nyde den imponerende udsigt. Et ungt kærestepar står med armene om hinanden og ser ud over Fisketorvet. Han peger entusiastisk mod bygninger, de begge kender. Hun har iført sig et nyindkøbt, grønt dørslag som hovedbeklædning. “Vi bor lige ved siden af, så vi skulle jo lige se, hvad det handler om,” siger hun. “Vi har allerede talt med vores venner om, at det kunne være grineren at hænge ud her,” tilføjer han, og kigger forelsket på sin partner.
På vej ned fra tagparken ser jeg venindegruppen fra tidligere i fuld gang med at indtage deres hjemmebagte boller. De åbner endda en flaske champagne. IKEA forstår på alle måder at levere varen til den brede offentlighed. /Rebekka Bundgaard