Det er ikke godt at vide, hvilket eftermæle Mette Frederiksen får som statsminister. Det er virkelig ikke godt at vide.
At hun var børnenes statsminister? Ha-ha. At hun som en god socialdemokrat gav alt, hvad hun havde for at komme uligheden i samfundet til livs? Hi-hi-hi. At hun virkelig forstod klimakrisens grundlæggende alvor og satte alle sejl for at skabe grøn omstilling? Oh ho-ho-ho.
Nej. Måske snarere noget med kommunikation? At der ikke var nogen kerne i hendes politik andet end viljen til magt, men at hun var en teknisk dygtig kommunikatør, som var god til at få sit partis topfolk til at slå hjernen fra og føre hendes politiske ikke-projekt ud i livet? Mette Frederiksen – statsminister for magt og kommunikation.
Berlingske har i dag torsdag et interview (betalingsmur) med Signe Munk, der er Socialistisk Folkepartis klimaordfører og politiske ordfører. Her nævner Munk en kommentar fra Mette Frederiksen 15 timer inde i Folketingets åbningsdebat, der (med rette) gjorde hende “målløs”: Klokken var 10 minutter i et om natten, da Radikales politiske leder Martin Lidegaard sagde, at han ikke havde set et eneste grønt tiltag fra Mette Frederiksens nuværende regeringskonstellation mellem Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. Hvortil statsministeren lapidarisk replicerede: “Jeg minder stilfærdigt om, at Radikale Venstre valgte aktivt at vælte den indtil nu mest grønne regering, Danmark nogensinde har haft.”
Så Mette Frederiksen mener åbenbart også, udleder Signe Munk, “at den regering, hun selv er leder for nu, i hvert fald ikke er den grønneste” – hvilket burde give anledning til en smule refleksion i Socialdemokratiet.
Og næppe har man læst ordet “refleksion”, før Socialdemokratiets tidligere miljøminister Lea Wermelin rykker ud for at forsvare sin store leder i samme avis: “Det bliver en lille smule friskt at tro, at man bedre ved, hvad statsministeren mener, end statsministeren,” siger Wermelin. Og tilføjer nærmest parodisk, at hvad hende selv angår, så er hun “slet ikke i tvivl om, at statsministeren mener, at den her regering er den grønneste regering”.
Kommunikation er også, hvad de først og fremmest laver i landbrugets stenrige lobbyorganisation Landbrug & Fødevarer. Her har man gennem de seneste 12-13 år gjort en utrolig ihærdig indsats for at tegne et glansbillede af landbruget som en sektor, der ikke bare er i bevægelse, men simpelthen på forkant, når det handler om klimaløsninger og klimatilpasning. Man har gennem årene allieret sig med fancy københavnske reklamebureauer, der helt uden skrupler har været leveringsdygtige i fængende slogans som “Fremtiden er ikke så sort som den har været”, og som endda på et tidspunkt havde held med at overtale ($$$) filmmanden Jørgen Leth til at blåstemple den falske fortælling med sin velkendte nasal.
Landbrug & Fødevarers kampagner og budskaber er blevet mere og mere defensive og finesseløse, efterhånden som det dæmrer for danskerne, hvilket kæmpe medansvar landbruget har for miljøets og klimaets tilstand herhjemme, herunder iltsvind i farvandene, sprøjtegift i drikkevandet, udledning af CO₂ og så videre. Forleden havde en række folk fra Det Konservative Folkepartis bagland et debatindlæg i Politiken, hvor de faktisk – ganske overraskende – krævede, at landbruget selv skulle betale regningen for sin CO₂-udledning efter ‘forureneren betaler’-princippet. Læste man indlægget på avisens hjemmeside, sørgede algoritmen for, at der ovenfor dukkede en stor, invasiv digital annonce op for Landbrug & Fødevarer med det banale budskab: “Vi dyrker ikke kun jorden. Vi dyrker fremtidens klimaløsninger.”
Måske er den tid kommet, hvor store mediehuse med en lille smule selvrespekt skal takke nej til annoncer fra landbruget. Landbruget er på samme hylde som oliebranchen og tobaksindustrien.
Den Grønne Ungdomsbevægelse har til gengæld lavet en fremragende kampagne under navnet Fødebrug & Landvarer, hvor de bruger et logo, der ligner Landbrug & Fødevarers til forveksling. Kampagnen startede med en video, hvor Fødebrug & Landvarer gør det, som Landbrug & Fødevarer skulle have gjort for længst: De undskylder “på vegne af hele landbrugslobbyen for, at vi i årtier har bremset den politiske handling. Til skade for vores landmænd, natur, klima og landsbyer.”
Hos Landbrug & Fødevarer holder de selvfølgelig øje med Fødebrug & Landvarer. Til mediet Markedsføring skriver lobbyorganisationen i et skriftligt svar, at Fødebrug & Landvarers kampagne er klassisk kommunikation: “Set fra et kommunikationsperspektiv er det et klassisk greb at hacke et logo, og vi har tidligere set andre gøre det samme. Det tager vi med ro. Men vi er naturligvis opmærksomme på kampagnen – og om der skulle opstå situationer, hvor offentligheden bliver vildledt til at tro, at Landbrug & Fødevarer er afsender.”
Sagen er, at det burde være Landbrug & Fødevarer, der var afsender. Men for dem handler det hele tilsyneladende bare om greb og kommunikation. /Oliver Stilling