Kære læser

Glem aldrig afghanerne

Ali Khara/Reuters/Ritzau Scanpix

Lige hvad angår Afghanistan, kan man ikke klamre sig til det gamle diktum om, at ‘intet nyt er godt nyt’. I tilfældet Afghanistan er tommelfingerreglen snarere, at intet nyt ikke er godt nyt. I det seneste år har det været yderst begrænset, hvad verdens medier har brugt af krudt på det store, nedbrudte land. Der har været andre prioriteter, og på det seneste er ressourcerne blevet dirigeret mod Gaza og Sudan og andre af verdens konfliktområder.

For lidt over en måned siden udsendte menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch en rapport om de horrible forhold i det afghanske uddannelses- og undervisningssystem. Det er velkendt, at Afghanistans antikverede, islamistiske Taliban-regime forbyder piger og kvinder adgang til skolevæsenet, i hvert fald på gymnasieniveau og videregående uddannelse. Den nye rapport fokuserer på, at drenges uddannelse i landet også har lidt skade på grund af restriktionerne. Organisationen har interviewet drenge og forældre i otte af Afghanistans 34 provinser og konkluderer, at drengenes adgang til uddannelse er forringet, og at den uddannelse, drengene så har adgang til, over en bred kam er langt dårligere end for få år siden.

Det overordnede problem er, at den afghanske undervisningssektor tidligere var fuld af dygtige kvindelige lærere, som det menneskefjendske Taliban-regime nu har forbudt at undervise. Som det formuleres i rapporten, er drengene blevet “efterladt med uegnede mandlige erstatningslærere eller nogle gange slet ingen lærere”. Med disse uduelige mandlige underviseres mellemkomst er legemlig afstraffelse af elever blevet mere udbredt, og fag, der normalt anses for vigtige, er røget helt ud.

Lys i mørket

Et lille lys i mørket er, at titusindvis af afghanske piger og kvinder (og drenge) omgår Talibans indskrænkede restriktioner ved i stedet at deltage i skoleundervisning online. Erhvervsavisen Financial Times har talt med (betalingsmur) en række internationale udbydere af internetundervisning, som siger, at de har oplevet en stigende efterspørgsel fra Afghanistan på fag som engelsk, videnskab og business, siden Taliban i december 2022 udvidede forbuddet mod undervisning af piger og kvinder til også at omfatte videregående uddannelse.

Den britiske online-læringsplatform FutureLearn har angiveligt indskrevet 33.000 afghanske studerende, hvoraf langt de fleste er kvinder. University of the People, som er en amerikansk-baseret almennyttig såkaldt fjernundervisningsinstitution, oplyser, at mere end 21.000 afghanske kvinder har søgt om optagelse i det seneste år, og at der pt. er 3.100 indskrevet inden for fag som business, computervidenskab og sundhed og uddannelse. En talsmand for University of the People udtaler til avisen, at institutionen opfordrer kvindelige elever til at studere bag lukkede døre og i øvrigt tillader dem at bruge falsk identitet i undervisningen.

Det er et lille lys i mørket med tryk på lille. Ifølge UNESCO er 1,1 mio. afghanske piger og unge kvinder over 12 uden adgang til formel uddannelse. 30 pct. af Afghanistans piger er aldrig startet i skole. 80 pct. er afghanske piger og unge kvinder i skolealderen, svarende til 2,5 mio. – går ikke i skole. Og afghanernes adgang til internettet er dårlig. En Gallup-undersøgelse foretaget i 2022 (hvordan det så end er foregået?) nåede frem til, at 25 procent af landets mænd har internetadgang – mod kun seks procent af landets kvinder. Ude på landet har kun to procent af kvinderne adgang til internettet.

I begyndelsen af januar bragte Al Jazeera en tekst skrevet af en afghansk freds- og kvindeaktivist med pseudonymet Maryam Ahmadi. Hun underviser også på gymnasieniveau via Zoom. Det er en kæmpestor, behjertet indsats med livet som indsats, men forholdene er ikke gode. Hun skriver, at mange kvinder lider psykisk, fordi de lever under fængselslignende forhold. Der er en stigning i antallet af selvmordsforsøg.

“Mange har ikke noget håb for fremtiden, og jeg kan se det hos mine elever. Jeg føler mig ofte nødsaget til at påtage mig rollen som rådgiver og sidde og lytte til historier om lidelse og depression. Nogle af mine elever har fortalt, at de bliver gjort til genstand for spot eller bebrejdet for det, der er sket for dem – de har arbejdet hårdt og drømt stort, kun for at se det hele styrte sammen,” skriver Maryam Ahmadi. Vi må ikke glemme Afghanistan.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12