Nyhedsanalysen

10 måder virtual reality kan ændre vores verden

Hologrammer, bedøvelse og porno med folk, man møder på gaden. Virtual reality bliver langt mere end legetøj til teenagere. Der er ingen grænser for, hvad teknologien kan føre til, hvis man spørger bloggeren og tech-oraklet Robert Scoble.

Om fem år har vi ingen laptops og ingen smartphones. Vi har virtuelle skærme for øjnene af os. Det er den amerikanske blogger og it-guru Robert Scoble overbevist om. Han forklarede hvorfor, da han i sidste uge var hædersgæst ved konferencen CopenX om fremtiden for virtual reality. Og fremtiden er virtuel, slog han fast med en lettere intern henvisning til en banebrydende epoke i tech-verdenen:

”Vi befinder os i the good ol’ days of virtual reality. Det er 1977, vi har lige fået Apple 2. Foran os ligger mindst 40 års udvikling af en industri, som vil ændre vores verden fuldstændig.”

Hvis man er i tvivl, kan man bare følge pengene, mener han. Verdens allerstørste tech-giganter og en række nye spillere har investeret alt for mange milliarder dollars i VR til, at det bare bliver en gimmick eller en Fætter BR-dille.

Facebook har for nylig opkøbt Oculus, der startede som et kickstarter-projekt, men længe har været den fremmeste teknologi på feltet. En Oculus Rift ligner en dykkermaske, som man tager foran øjnene. Men indeni er der en skærm, som lader dig kigge 360 grader rundt i en virtuel 3D-verden. Apparatet skal tilsluttes en PC og koster knap 4.000 kroner, men både dyrere og billigere modeller kommer til netop nu. Google har produceret den særlige discount-variant Google Cardboard, som ikke er stort mere end en papkasse, hvor din smartphone sættes ind, så den udgør skærmen. Så low tech, at den kunne omdeles gratis med The New York Times.

Lige nu er den 5.000 kroner dyre HTC Vive state of the art. Men tech-verdenen venter i spænding på den billigere Sony PlayStation VR, der kommer ud i næste måned. Google opruster også med Google Tango og det mystiske Daydream-projekt, der bliver lanceret i efteråret. Microsoft arbejder desuden på deres HoloLens. Og Apple er i gang med noget dybt fortroligt.

”Der er ni briller i udvikling lige nu, som jeg kender til. Og sikkert flere, jeg ikke kender til. Jeg ved ikke, hvem der vinder kapløbet, men det er det, som gør det interessant!” siger Robert Scoble.

Der er heller ingen, der endegyldigt ved, om virtual reality kan have skadelige virkninger på mennesker. Men man kan med sikkerhed sige, at teknologien åbner op for mange nye muligheder.

hololens
Microsofts HoloLens. Foto: Microsoft

Hologrammer

Først og fremmest vil virtual reality erstatte både computeren og smartphonen, forudser Robert Scoble. Han mener, at vi står over for en afgørende teknologisk transformation: ”Den første forandring var, da vi fik den personlige computer. Den anden, da det grafiske brugerinterface kom frem, og vi begyndte at klikke på ikoner og trække menuer ned. Den tredje forandring var, da vi fik mobiltelefoner med touch-interface. Det ændrede verden radikalt. I dag får vi en fjerde transformation, som flytter computeren oven på virkeligheden selv.”

I dag er VR-briller enten forbundet til en computer eller en smartphone. Men teknologier som Microsoft HoloLens, der er lige om hjørnet, vil frisætte VR-brillerne – som på sigt kan blive til kontaktlinser. Små udadvendte kameraer på brillerne scanner væggene, gulvet, loftet og endda møblerne rundt om dig, så du kan bevæge dig rundt i det virkelige rum. Men bag brillerne ser du enten en helt virtuel verden, eller også bliver virkeligheden forsynet med virtuelle elementer –  ‘augmented reality’ kaldes det, men i science fiction-film hedder det bare hologrammer. Det betyder, at du kan gå rundt mellem kollegerne på jobbet eller i stuen derhjemme og tjekke din mail og se YouTube-videoer på en virtuel skærm. Se bare demoerne fra Microsoft HoloLens og konkurrenten Magic Leap.

Eyescanning er en af de mest revolutionerende teknologier under udvikling lige nu, mener Robert Scoble. I fremtiden vil brillerne kunne scanne dine øjne og bruge dem som en adgangskode, der aldrig kan stjæles. Men endnu mere banebrydende er det, at teknologien vil gøre det muligt at ‘klikke’ med øjnene. I stedet for et klik med musen eller et swipe med fingeren skal du bare kigge på Facebook-ikonet eller Google-feltet for at surfe på nettet.

I dag er virtual reality en enmandsoplevelse. Men det er også under forandring. På sigt vil flere mennesker kunne være sammen i et virtuelt rum og spille et spil eller holde et forretningsmøde. ”Det er derfor, Mark Zuckerberg har kaldt virtual reality for det mest sociale medie, han nogensinde har set,” siger Robert Scoble.

Marketing

I dag er det stadig kun de få og de privilegerede, som har adgang til VR-teknologi. Men virksomheder er allerede begyndt at udvikle marketingsstrategier i virtual reality – et medie, som har så stor nyheds- og underholdningsværdi, at købere med glæde vil bruge lang tid på at nyde en reklame. Især ejendomsmæglere har taget teknologien til sig og viser købere rundt i virtuelle modeller af huse. Med den kommende Google Tango-teknologi kan købere endda indrette et rum i virtual reality, så de på forhånd kan se, om resultatet bliver hjemligt.

Blandt de forreste i marketingfeltet er Ford, som har udviklet app’en Ford VR. Den lader potentielle købere opleve en ny bilmodel inde fra selve bilen. Blandt andet kunne man for nylig prøve at sidde med i den nye Ford GT, da den vandt årets Le Mans. Oplevelsen findes også i en lidt mindre medrivende 360 graders video på YouTube.

Marketingsbureauet DigitasLBI skabte en prisvindende virtuel marketingskampagne for Volvo i 2014, hvor de helt utraditionelt kun tog ét eksemplar af den nye Volvo XC90 med til det prestigiøse Paris Motor Show. Hele hoben af tilskuere, som ikke kunne komme i nærheden af den hypede ene bil, fik i stedet lov til at opleve den med et VR-headset på en køretur gennem det svenske skovlandskab. I kampagnens virtuelle showroom kunne man også bestille bilen.

Ved at forene spil og reklame har DigitasLBI for nylig lokket købere til at bruge flere timer med en Husqvarna-motorsav i hånden. I virtual reality-spillet ‘Limberjack’ dygtiggør spilleren sig i sportsgrenen ‘limbing’, hvor man hurtigst muligt skal save grenene af en træstamme. Spillet er blevet relativt populært på spilplatformen Steam. Om det sælger nogen motorsave, vides ikke.

Turisme

Ifølge Robert Scoble kan virtuel turisme blive en af de helt store VR-industrier. Teknologien kan give dig mulighed for at opleve Sahara og Amazonas fra din egen dagligstue. Flere firmaer bruger allerede teknologien som en hjælp, når kunder skal vælge, hvor de skal rejse hen. Det afrikanske rejsebureau Matoke Tours tilbyder for eksempel 360 graders videoer fra Uganda, hvor du kan stå ansigt til ansigt med en gorilla eller flyve i luftballon. Spies Rejser har eksperimenteret med det samme. Og Marriott Hotels har sin egen ‘VRoom Service’, hvor du kan opleve virtuelle postkort fra forskellige lande.

Men den nye teknologi gør det også nemmere at rejse i virkeligheden, siger Robert Scoble: ”Når du er i en lufthavn, kan du for eksempel med det samme se, hvor alle stikkontakter er placeret. Og alle toiletter. Du kan endda se, hvor lange køerne er.” Du får også hjælp til at finde vej med Google Tango, hvor du kan indtaste en rute på storbyferien og følge den med blå pile, der tegnes på jorden. Som Google Maps i virkeligheden.

”Nu kan du også leje VR-hovedtelefoner i Eiffeltårnet. Du kan klikke på de forskellige turistattraktioner, som du kan se deroppefra. Og så kan du klikke dig ind i de forskellige bygninger. Hvis du kun har én dag i Paris, er det en fantastisk mulighed!” siger Robert Scoble.

Det kan lyde noget fladt at opleve virkeligheden virtuelt. Men der er store oplevelser at hente for ældre eller syge, der ikke selv kan rejse. For eksempel har det danske VR-firma Khora sendt syge, sengeliggende børn på virtuel udflugt i Zoologisk Have med stor succes.

Undervisning

Virtual reality har uendelige muligheder, når det kommer til undervisning, mener Robert Scoble: ”Og det kommer til at blive afgørende, når vi skal videreuddanne alle de mennesker, hvis jobs bliver overtaget af robotter i de kommende år.” Virtual reality kan skabe simulerede træningsrum til mange forskellige aktiviteter, hvad enten det er en astronauts første tur i rummet eller en skoledrengs første tur i svømmehallen.

”Og med augmented reality-apps vil man kunne lægge instruktioner og manualer oven på virkeligheden. Hvis man for eksempel skal lære at reparere en traktor, kan programmet scanne traktoren og fortælle dig, hvor de enkelte dele sidder, og hvad der skal skrues på.”

Mange undersøgelser viser, at børn lærer bedre gennem oplevelser end gennem klassisk katederundervisning. Og her kan virtual reality være et effektivt pædagogisk redskab. I Danmark har tre kvinder fra produktionsselskabet Makropol udviklet undervisningsmaterialet New Eyes on the World, som skal lære folkeskoleelever om FN’s bæredygtige udviklingsmål. Ved hjælp af virtual reality kan eleverne besøge forskellige lande på kloden, hvor et barn på deres egen alder viser dem rundt i en 360-gradersvideo. På den måde kan de opleve en hverdag et sted, hvor klodens udfordringer kan ses med egne øjne.

Kunst

Ny teknologi betyder nye udtryksformer for kunstnere. Og VR-kunst findes allerede, også i Danmark. På Aalborg Universitets afdeling i Sydhavnen ligger laboratoriet Multisensory Experience Lab, hvor der blandt andet forskes i interaktion med ny teknologi. Her har kunstneren Mariam Zakarian skabt, hvad man kunne kalde landskabsmalerier i virtual reality. Værket med titlen Amaryllis VR opleves med højtalere og VR-briller og åbner et fantasifuldt naturlandskab i mørke farver med svævende øer og lige så svævende musik.

Et af de mest imponerende nye værktøjer til den virtuelle kunstner er lavet af Google. Programmet Tilt Brush til HTC Vive kan beskrives som Microsoft Paint til den virkelige verden, bare en hel del flottere. Programmet lader dig male på dine omgivelser i 3D, eller som sloganet siger: ”Dit værelse er dit lærred. Din palette er din fantasi.” Man lader simpelthen penslen svæve gennem luften i soveværelset, og den røde streg bliver hængende. Sådan bygger man sit kunstværk op i tre dimensioner, og til sidst kan man gå en tur gennem det. Resultaterne er ganske forunderlige.

Musikere kan også glæde sig til den fagre virtuelle verden. Der findes allerede programmer som Soundscape VR, som lader dig komponere musik på virtuelle instrumenter.

amaryllis-vr
Amaryllis VR

Sport

Virtual reality får også indflydelse på sportens verden. I samarbejde med Harvard University arbejder den amerikanske fodbold-liga NFL på at udvikle, hvad de kalder Next Gen Stats. Ved hjælp af chips, som bygges ind i spillernes dragter, og som sender signaler til sensorer fordelt over hele stadion, kan spillerens præstation omsættes til statistik med det samme. Ser man kampen med sine VR-briller, bliver det muligt hele tiden at få live data om, hvor hurtigt en spiller løber, hvor hårdt han kaster, og hvor højt han hopper sammenlignet med andre spillere og modstandere – og sammenlignet med sig selv tidligere i kampen, i sæsonen eller i karrieren. Sensorerne registrerer også publikum, siger Robert Scoble: ”Arrangørerne kommer til at vide alt, hvad du foretager dig. På den måde kan de komme med øl eller hotdogs, når du har brug for det.”

Sportsstjerner kan endda forbedre deres præstationer med virtual reality-teknologi. En af de kommende og mest revolutionerende VR-teknologier er øjenscanning, som vil gøre det muligt for brugeren at ‘klikke’ på en knap på en hjemmeside blot ved at kigge på den. Denne teknik, hvor øjets bevægelse kortlægges mikroskopisk præcist, har gjort det muligt at teste atleters synsevner og perception på en helt ny måde. Den sydafrikanske forsker Sherylle Calder har udviklet træningsprogrammet EyeGym, der identificerer svage punkter i en atlets synsfelt og træner dem. Programmet har vist sig at forbedre alt fra Formel 1-kørere til golfspilleres præstationer markant. Robert Scoble nævner det sydafrikanske cykelhold som eksempel:

”Hun tog holdets dårligste rytter, og med træningen blev han den bedste.”

skaermbillede-2016-09-23-kl-20-46-23
Next Gen Stats i NFL

Sundhed

Virtual reality gør et enormt indtryk på vores hjerne. Hvor store og hvilke aftryk det efterlader, kan ingen endnu sige med sikkerhed. Men mange erfaringer har efterhånden vist, at det kraftfulde redskab kan bruges i det godes tjeneste. For eksempel til at motivere ældre mennesker til at motionere mere. I sit ph.d.-projekt fra Aalborg Universitet har Jon Ram Bruun-Pedersen udviklet en virtuel cykeltur, som skal gøre det mere attraktivt for plejehjemsbeboere at hoppe på kondicyklen. Oplevelsen kan sammenlignes med spinning-undervisning i fitnesscenteret, hvor man kan køre op ad L’Alpe d’Huez på video. Men her opleves bjerglandskabet med alle sanser. Projektet blev afprøvet på et plejehjem på Frederiksberg, men da prøveperioden var slut, savndede beboerne VR-cyklerne så meget, at plejehjemmet købte dem.

Det danske VR-firma Khora med grundlæggeren Simon Lajboschitz i spidsen lægger også vægt på teknologiens sociale og sundhedsmæssige muligheder. Virksomheden har udforsket teknologiens effekt på hukommelsen hos demenspatienter. Blandt andet ved at genskabe minder i 360-graders videoer, så patienterne kan opleve dem igen. En bedstemors stærkeste minde var for eksempel, når hun gik tur med sit barnebarn rundt om en sø. Så optog Khora barnebarnet gå rundt om søen og tale til bedstemoren og give hende et kys på kinden som afsked. Khora forsøger også at behandle angst og fobier med VR. Teknologien gør det muligt at simulere de situationer, som skaber angst, så patienter kan øve sig i at håndtere dem. En person med social angst kan gå en tur i supermarkedet. Og en patient med fobi for edderkopper kan stå ansigt til ansigt med en virtuel fugleedderkop.

Andre undersøgelser peger på, at virtual reality også kan have en gavnlig effekt på patienter med paranoia, autisme, depression og hukommelsesproblemer efter hjerneskader.

Bedøvelse

Virtual reality har flere og endnu mere overraskende helbredende muligheder. I de tidlige 00’er udviklede Seattle-selskabet Firsthand Technology et virtuelt spil kaldet SnowWorld, der var designet til at dæmpe smerter hos patienter med brandsår, som er blandt de mest smertefulde lidelser i verden. Patienten bevæger sig gennem et snelandskab med mammutter og snemænd, der kaster med snebolde. Senere har virksomheden DeepStream VR udviklet VR-oplevelsen Cool! til smertelindrings ved medicinske indgreb og tandlægebesøg. Resultaterne af disse og lignende initiativer er overvældende. Ifølge Hunter Hoffman, leder af Virtual Reality Research Center ved University of Washington, kan virtual reality reducere smerte med op til 50 procent, hvilket er på linje med eller endda mere effektivt end meget smertestillende medicin. Undersøgelser har endda vist, at VR kan hjælpe patienter med amputerede lemmer af med deres fantomsmerter.

Operationer

Kan man gå så langt som til at sige, at virtual reality kan redde rigtige menneskeliv? Måske ja, i hvert fald indirekte.

Kirurgen og kræfteksperten Shahi Ahmed har fundet en helt anden måde at forene VR og lægevidenskaben. Milliarder af mennesker har i dag ikke adgang til sikre operationer, hvis det skulle blive nødvendigt. På verdensplan mangler der omkring 143 millioner operationer om året. Særligt i udviklingslande, hvor det er småt med økonomiske ressourcer og uddannelsesmuligheder. 16. april i år gennemførte Shahi Ahmed verdens første kræftoperation, som blev streamet live i VR. Ved hjælp af en smartphone og billige Google Cardboard-briller kunne medicinstuderende over hele verden følge med live. Med et kamera placeret direkte over operationsbordet fik de studerende en bedre udsigt, end hvis de havde stået i selve rummet bag kirurgen. Samtidig kunne de kigge 360 grader rundt i rummet og zoome ind og ud på detaljer. Ifølge Shahi Ahmen kan denne relativt billige teknologi flytte højt specialiseret viden ud af klasselokalet og deles med de dele af verden, hvor der er akut brug for den.

54.589 så med under operationen. Optagelserne kan ses her.

Sex

Ingen ny teknologi uden ny porno. I 1980’erne spillede pornoindustrien en afgørende rolle for, at Sonys videoformat Betamax blev udkonkurreret af VHS. Hvem ved, om pornoen også får en rolle at spille i VR-kapløbet mellem Google, Apple, Microsoft og alle de andre.

De fleste store porno-sites har for længst en virtual reality-kategori, hvor man kan få en mere end almindeligt intim porno-lapdance. Men mulighederne for digital sex slutter ikke der.

”Vores pupiller kan vise, om vi er ophidsede eller ej. Derfor kan eyescanning potentielt fortælle mig, om min date er tiltrukket af mig eller ej. Som et Tinder-match i virkeligheden,” siger Robert Scoble.

Den nye teknologi kan ikke undgå at gøre det lettere at bryde loven. På sigt vil kameraerne på VR-brillerne også komme til at 3D-scanne mennesker, og det kan få konsekvenser:

”Når jeg ser en pige, måske i et omklædningsrum, kan jeg scanne hende og tage hende med mig i 3D. Og det kan jeg så dele på nettet. Der vil sikkert blive brug for at vedtage regulerende love for at håndtere virtual reality.”

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12