Kære læser

Retsprincipper og civil modstand

Satire fra klimaaktivistgruppen Nødbremsen.

Tidligt onsdag var Venstres retsordfører igennem på DR-kanalen P1’s morgenradioflade. Preben hedder han, Preben Bang Henriksen. Preben havde lagt ansigtet i alvorlige folder, kunne man høre. Prebens stemme dirrede af harme. Preben var ved at gå ud af sit gode skind over, at danske klimaaktivister nogle gange bruger metoder (civil modstand), der går ud over privatbilismen. “Det er jo folk, der er fuldstændig bedøvende ligeglade med demokratiet og sætter sig på vejen, så folk ikke kan komme på arbejde,” sagde Preben. “Der må jeg sige, at der må vi straffe, så man ikke gør det igen. Det er det, der er meningen med et straffesystem.” Og videre: “At bryde landets demokratisk vedtagne love og sørge for, at folk ikke kan komme på arbejde… nej! Det duer ikke. Og hvis man fortsætter med det, ja, så skal man i fængsel.”

Straf klimaaktivisterne, straf dem hårdt, er Venstres budskab. Gå hårdere til dem. Lad politiet udføre deres arbejde. Hvis de modsætter sig myndighedernes ordrer, ved de jo, hvad de går ind til. Venstre er et retsparti. Venstre er efterhånden også et restparti. Spørgsmålet er, om ikke det imploderer landspolitisk ved næste folketingsvalg.

Når klimaaktivisterne tyer til civil modstand, er det ikke for sjov. Det er ikke for at udleve en eller anden utopisk drøm, det er ikke noget selvudviklingsprojekt. Det er for at få politikerne, erhvervslivet, samfundet, magthaverne til at reagere på klimaforandringerne – agere, simpelthen. Indicierne hober sig op og har gjort det i årtier. Temperaturstigninger, oversvømmelser, stigende havniveau, skovbrande, økosystemer, der bryder sammen. Jo mere tydelige klimaforandringerne bliver, desto større er tendensen til at slå hjernen fra. Så hellere plapre løs om retsprincipper – og hvorfor skal det lige gå ud over bilisterne?

Klimaaktivistgruppen Nødbremsen lavede lidt satire på dette paradoks her torsdag morgen i et opslag på Instagram. For et par dage siden regnede det så meget, at vandmasserne spærrede for trafikken på flere motorvejsstrækninger ved København. Nødbremsen delte et foto af en vanddækket Lyngbyvej med ordene: “Så er den gal igen: Fucking egoistiske oversvømmelser spærrer igen trafikken (…) Håber den oversvømmelse kan få en dom, som kan mærkes.”

Knippelsuppe er løsningen! Men egentlig er der ikke så meget at grine ad. Klimaforandringerne indebærer ikke bare, at det bliver varmere. Allerede i løbet af de næste årtier vil vi se voldsomme konsekvenser. Øget usikkerhed omkring fødevarer og drikkevand og forværrede sundhedsrisici. Områder på kloden vil blive ubeboelige, og antallet af klimaflygtninge vil vokse markant. Hvis vi ikke handler hurtigt, kan vi forvente alvorlige økonomiske, miljømæssige og sociale konsekvenser. Men lad os plapre løs om retsprincipper ind i undergangen.

Man må dog glæde sig over, at Danmark har en regering, der godt ved, at noget er galt. Der er visse ting, regeringspartierne Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne kan blive enige om er vigtige og rigtige i kampen mod klimaforandringerne.

Det gælder fx den 100 pct. “grønne” indenrigsflyrute i 2025, som statsminister Mette Frederiksen stillede danskerne i udsigt i sin nytårstale for to år siden. Dengang sagde eksperterne, at det var det mest sindssyge bullshit (vores formulering, red.). Det kunne ikke lade sig gøre. Og nu hvor vi nærmer os 2025, må vi konstatere, at eksperterne minsandten havde ret.

En bekendtgørelse om planerne har været i høring, og både flybranchen og Forbrugerrådet Tænk siger, at der er tale om greenwashing. Der er ikke nogen grøn flyrute, og der kommer ikke til at være en i 2025. Men regeringen holder fast. “Jeg tror på, at det sker i 2025, og at vi kommer til at flyve 100 pct. grønt,” udtaler Preben Bang Henriksens partifælle, transportminister Thomas Danielsen.

Det, der skulle være det grønne flybrændstof, hedder SAF (Sustainable Aviation Fuel) og skal fremstilles uden brug af fossile brændsler. Det hele skal være baseret på biologiske affaldsprodukter som madolie, landbrugsaffald og olier fra biomasse, som tilsættes brint. Det findes, men slet ikke tilnærmelsesvis i de mængder, som er nødvendige til en grøn flyrute. Regeringen har afsat 800 mio. kr. til projektet. Det er penge ud ad vinduet. Det er en utopisk drøm. Det er et selvudviklingsprojekt, regeringens selvudvikling. Folk, der går rundt med en god gammeldags retsfølelse uden på manchetterne burde i virkeligheden rette deres vrede mod regeringen. Måske er løsningen at straffe regeringen, så den ikke gør det igen. Det kunne være ved det næste folketingsvalg. Det kunne også være ved civil modstand. /Oliver Stilling

 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12