Nyhedsanalyse
En Coca-Cola fyldt med plastik
Verdens største plastikforurener har endnu engang bevist, at de kun kommer til at fortsætte med at pumpe olie ud i naturen og ind i vores kroppe.
“Hvis du opvarmer COCA-COLA® længe nok, bliver det til en sort, slammet substans”
– The Coca Cola Company
Det samme kunne man sige om klodens fremtid: Jo længere, vi fortsætter med at drikke Coca-Cola, jo sortere og mere grumset bliver vores klima. Som verdens største plastikforurener står sodavandsgiganten for 10 pct. af den globale plastikforurening. Milliarder af colaflasker bliver hvert år kasseret, og det er ikke kun dårligt for miljøet.
Coca-Colas tætte forbindelser til den fossile industri er i sin natur entydige, idet plastik produceres af olie. Alligevel tænker vi kun sjældent over kemiindustriens aftryk, når vi forsøger at reducere vores forbrug af bl.a. flyrejser og oksekød. Men det er ikke overraskende, at plastiktopmødet i Busan tidligere på måneden sluttede med, at de olieproducerende lande som Saudi-Arabien, Iran og Rusland mest hårdnakket modsatte sig et internationalt krav om et loft over plastikproduktionen.
Coca-Cola er som resten af plastikindustrien bevidst om, at de ligesom den anden slags coke bidrager til miljø- og klimaødelæggelse. Og forsøger derfor at redde sit ry med genanvendelse som mirakelkuren: I 2009 iværksatte virksomheden greenwashing-initiativet PlantBottle, hvor emballage lavet af blandt andet sukkerrør skulle give colaen en eftersmag af grøn samvittighed. Forretningen gik tilsyneladende godt: I 2018 havde Coca-Cola solgt 50 mia. planteflasker.
Nu er Coca-Cola imidlertid løbet ind i en plastikmur. Væksten står i vejen, og Coca-Cola meddelte derfor i sidste uge, at de nu drastisk nedskalerer deres bæredygtighedsmål: I 2022 lovede virksomheden, at hver fjerde flaske enten skulle være lavet af glas eller blive genbrugt eller returneret. Nu lyder hensigtserklæringen i stedet, at de vil “sigte mod” at bruge mellem 35 og 40 pct. genbrugsplast i den “primære emballage” (før var målet 50 pct.) – og at 3 ud af 4 flasker og dåser genanvendes i 2035.
Coca-Cola er blot den seneste i rækken af virksomheder, der har måttet gentænke sine plastiske ambitioner. Sidste år var det Lego, der måtte droppe idéen om at lave genbrugsklodser udelukkende af brugte plastikflasker i en ellers perfekt symbiose mellem industriens største udledere. Som vi skrev i Føljeton tirsdag: Idéen om genanvendelse har vist sig ikke bare at være ugennemførbar, men en myte, der kun får os til at købe mere plastik på den lange bane. Med planteflaskerne kunne vi altså fortsætte med at drikke så meget Coca-Cola, som vi har lyst til.
Men plastikflaskerne ender ikke kun på lossepladsen, men også på “forbrændingsanlæg, i økosystemer og kroppe”. For ja, du drikker helt bogstaveligt også plastikken, når du tager en tår Coca-Cola, viser en række undersøgelser: Forskere har fundet seks forskellige former for plast i selve den flydende substans, mens kun to var deklareret på flasken. Risikoen for at indtage mikroplasten viste sig at stige, hver gang de åbnede og lukkede plastikflasken. Vi hælder altså glædeligt mikroplast direkte ned i maven og sender den videre til vores brystmælk og hjerner.
I august spurgte Bloomberg en håndfuld eksperter, hvad man bedst kan gøre for at mindske sin ubevidste eksponering for mikroplast. Den lavesthængende frugt er at skære ned på sit forbrug ved eksempelvis at skifte plastikflasken ud med vand fra hanen (og hov: selv i det rene danske grundvand mangler vi stadig “viden om mikroplast under 10 mikrometer”).
På den måde giver Coca-Colas drøm om refill på alle gadehjørner god mening. Men måske er det på tide at sige nej tak? Det nemmeste ville være helt at stoppe med at drikke cola. Men så længe Coca-Colas forretningsmodel er baseret på olieindustriens overlevelse og får klimasponsorater kastet efter sig, skal plastikken nok finde nye veje ind i din krop – og Coca-Cola ufortrødent fortsætte sin marketingkampagne. /Emma Louise Stenholm