Nyhedsanalysen

Social shopping

Hvad får kinesiskejede sociale medier som fx TikTok til at skille sig ud? Der er den afhængighedsskabende algoritme, selvfølgelig, men også en ofte underfortalt komponent – nemlig at man meget gerne vil have dig til at shoppe løs. Rest of World har set nærmere på den såkaldte ‘shoppertainment’: “En afgørende drivkraft bag de kinesiske apps’ succes er, at de har integreret e-handel i deres platforme […] Platformene viser hele tiden nyt, engagerende indhold, ikke kun for at give næring til binge-watching, men også for at eksponere brugerne for nye trends og shoppingmuligheder.”

+ I en lidt anden tech-boldgade brokker OpenAI sig nu over – sådan som 404 herligt formulerer det – at kinesiske DeepSeek “måske har stjålet alle de data, OpenAI stjal fra os.”

Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12