Nyhedsanalysen
Social shopping
Hvad får kinesiskejede sociale medier som fx TikTok til at skille sig ud? Der er den afhængighedsskabende algoritme, selvfølgelig, men også en ofte underfortalt komponent – nemlig at man meget gerne vil have dig til at shoppe løs. Rest of World har set nærmere på den såkaldte ‘shoppertainment’: “En afgørende drivkraft bag de kinesiske apps’ succes er, at de har integreret e-handel i deres platforme […] Platformene viser hele tiden nyt, engagerende indhold, ikke kun for at give næring til binge-watching, men også for at eksponere brugerne for nye trends og shoppingmuligheder.”
+ I en lidt anden tech-boldgade brokker OpenAI sig nu over – sådan som 404 herligt formulerer det – at kinesiske DeepSeek “måske har stjålet alle de data, OpenAI stjal fra os.”
![](https://wp.foljeton.dk/wp-content/uploads/2025/01/20241114-101226-3-1920x1279web.jpg)
Florence Lo/Reuters/Ritzau Scanpix