Nyhedsanalysen

Dostojevskijs TikTok

BookTok har ikke kun givet romantasy vind i sejlene. Det har også givet Fjodor Dostojevskij en uventet renæssance.

Vasilij Perov, 'Portæt af Fjodor Dostojevskij' (1872)

Som vi beskrev i går, består BookTok af rigtig, rigtig meget romantasy – altså hede kærlighedsfortællinger, som også gerne involverer feer, troldmænd og elvere. Førend man beskylder de storlæsende TikTok-brugere for dårlig og kitschet smag, er det dog også værd at bemærke, at BookTok-universet ikke kun består af orgastiske og hedonistiske fantasiuniverser. Eksempelvis kan den anderledes alvorlige – og meget religiøse – russiske mørkemand Fjodor Dostojevskij også takke BookTok for en uventet renæssance blandt de unge og kronisk online.

I første omgang begyndte det med Dostojevskijs novella Hvide nætter fra 1848 – som, indrømmet, så også er en ulykkelig kærlighedshistorie (dog uden elvere). Omkring årsskiftet til 2024 var det, som om den ramte en særlig zeitgeist blandt BookTok-publikummet. Måske havde det noget at gøre med selve længden: Hvide nætter er kun omkring 80 sider og fungerer dermed som en overkommelig introduktion til den russiske verdenslitteratur. Måske opstod der faktisk en nyhedsværdi i at læse ældre litteratur. Eller måske skyldtes det, at fortælleren i Hvide nætter lider af galopperende main character syndrome og oven i hatten bliver hovedkuls og håbløst forelsket – noget de unge TikTok-læsere for alvor kan identificere sig med.

Under alle omstændigheder blev Hvide nætter ud af det blå – og takket være BookTok – en decideret bestseller. Ifølge The Guardian var Penguin Classics-udgaven af Hvide nætter det fjerde bedst sælgende stykke oversat litteratur i Storbritannien i 2024. Og siden da har novellaen fungeret som et gateway drug til Dostojevskijs øvrige forfatterskab, inklusive hans større og tungere romaner. Pludselig er det ikke længere uvant at se en BookTok-influencer fortælle om eksempelvis Forbrydelse og straf eller Brødrene Karamazov. Det giver ingen mening, men også perfekt mening. For som New York Magazine-redaktør Emma Alpern udtrykker det:

“Dostojevskijs romaner er mørke, smertefulde, overspændte og politiske, og passer på en eller anden måde perfekt til platformen, idet de giver en aura af alvor til enhver, der holder en udførligt annoteret udgave af Forbrydelse og straf op foran et selfiekamera.”

Hvis man har en forkærlighed for gode gamle Fjodor, er det jo en højst løfterig udvikling. Dog vækker den også en oplagt undren: Hvad ville Dostojevskijs romankarakterer mon sige til at få selfiekameraet vendt mod sig? Og hvem ville under de pressede omstændigheder kunne udføre den mest overbevisende udgave af sidste års store virale TikTok-dans, den Charli XCX-baserede “Apple dance”? Vi har forsøgt at rangordne de imaginære forsøg fra bedst til værst:

1. Nastasja Filippovna (fra Idioten): Nastasja er så brat, som man bliver. Ufortrødent kaster hun sig ud i en vild fortolkning af æbledansen, hvorefter hun smider sin smartphone direkte i kaminilden.

2. Dmitri Karamazov (fra Brødrene Karamazov): Efter først at have kastet et håbløst pengebeløb efter en danseunderviser, som Dmitri pludselig har forelsket sig i, formår han godt bedugget at lave en overraskende overbevisende udgave af æbledansen – hvorefter han pander en tilskuer ned, som ikke klapper.

3. Aglája Ivánovna Jepantjiná (fra Idioten): Det begynder godt, for Aglája laver de indledende håndbevægelser på tværs af kroppen med lattermild pondus; det er tydeligt, at hun forudstuderet dansen grundigt. Da det bliver tid til at plukke æblerne taber hun dog koncentrationen, og stopper derfor rutinen før tid med en småirriteret mine.

4. Aljosja (fra Brødrene Karamazov): Uden helt at forstå hvad der foregår – men med fint gåpåmod – giver Aljosja sig til at danse. Undervejs udviser han dog en vis skepsis for sangens moralske habitus, hvorfor han i stedet kaster sig ud i et kort foredrag om æblets syndige natur.

5. Rodion Raskolnikov (fra Forbrydelse og straf): Selvom Raskolnikov danser overraskende godt, bliver han desværre alt for pinligt bevidst om det kamera, som peger på ham. Har andre set ham danse?! Lettere paranoidt forsøger han snart at fjerne alle beviser for, at han nogensinde har plukket æbler.

6. Sonja Marmeladova (fra Forbrydelse og straf): Højst selvopofrende vælger Sonja helt at droppe sit danseforsøg for i stedet at berolige Raskolnikov. Men hun kan egentlig godt lide Charli XCX.

7. Ippolit (fra Idioten): Ivrig efter anerkendelse påbegynder Ippolit forsigtigt æbledansen, men som følge af hans grelle tuberkulose må han hurtigt opgive, for i stedet at trække en pistol, som han nu truer med at skyde sig selv med.

8. Kældermennesket (fra Kældermennesket): Han ved selvfølgelig godt, hvad TikTok er, men nægter pure at have noget som helst med mediet at gøre. I stedet giver han sig til at filme en længere monolog om det moderne samfunds deroute, som han efterfølgende deler på Telegram.

9. Fyrst Mysjkin (fra Idioten): Den gode fyrste har hverken hørt om TikTok, brat summer eller æbler, så det er et tungt projekt at få ham til at flytte fusserne. Hans undskyldning er dog, at han også har været meget syg. Vi tilgiver ham.

/David Dragsted

 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12