Nyhedsanalysen

Et godt konsulent-tilbud

Vi har gransket markedet, og er nu blevet konkurrencedygtige.

Sammenhold. En af vores kerneværdier. Foto: Jonathan Ernst/Reuters/Ritzau Scanpix

Mange af de største konsulenthuse har en udbredt hemmelighedskultur. Hos eksempelvis McKinsey er det ganske comme il faut at rådgive deciderede konkurrenter inden for den samme industri, og faktisk gør man det også klart for nye klienter, at det forholder sig sådan. Men hvad gør man, hvis man fx har både Ford og General Motors på kundelisten, og i princippet skal hjælpe de to virksomheder med at få hinanden ned med nakken? Ifølge The New York Times-graverjournalist Michael Forsythe (som vi også stødte på mandag) er løsningen et sindrigt silosystem, hvor den ene konsulent dårligt nok ved, hvad den anden går og laver. I hvert fald i princippet.

Konsulenthusenes konkrete arbejde kan af samme grund godt fortabe sig lidt i tågerne; hvis man ikke har været direkte i kontakt med dem, er det sjældent til at sige, hvad konsulenterne får fra hånden. Og som vi var inde på tirsdag, kan det faktisk også være tæt på umuligt at få indsigt i det, hvis man som i Danmark mangler et lobby- og gennemsigtighedsregister, der forpligter konsulenthusene til at oplyse, hvem de arbejder for – og hvor mange penge de får for besværet. Hvilket jo kan tvinge os til at nærstudere det, konsulentindustrien selv fremhæver: Hvad kan vi fx lære, hvis vi besøger deres hjemmesider, begraver os i deres buzzwords, følger deres ‘thought leaders’, læser deres pressemeddelelser, gransker deres salgstaler; hvis vi selv trækker i jakkesætsarbejdstøjet, kanaliserer vores indre performative PowerPoint-fremlæggelse og virkelig forsøger at forstå, hvad fanden der foregår?

Okay, dyb indånding.

Kan du mærke det?

Der sker noget.

Terningerne er kastet.

Hos Føl Jetonen – vores spritnye konsulent-spinoff – satser vi på forandring. Vi går all-in på at give dig de bedste løsninger, så du kan vinde i det lange løb. Her er ingen bluff. Vi har lært af de bedste, og ved derfor, at det gælder om at spille alle kort rigtigt. Eller også bare om at blande dem til egen fordel. Hver gang.

Takket være Bain & Company kan vi nemlig bygge bro mellem, hvad der er, og hvad der kan være. Vi ved, at fremtiden kan defineres, og at du kan gøre os så stinkerig- undskyld, at vores mission er at hjælpe vores kunder med at skabe så høj værdi, at vi sammen kan sætte nye standarder for excellence i vores respektive brancher. Hvilken værdi spørger du? Her følger vi PwC’s eksempel og hjælper organisationer og individer med at skabe den værdi, de leder efter, hvilket slet ikke virker hverken opportunistisk eller forvirrende, når nu værdierne samtidig guider vores handlinger. Husk på, at vi vil have de modige til at gøre det ekstraordinære.

Ligesom McKinsey hjælper vi vores klienter med at skabe meningsfuld og vedvarende forandring. Vi accelererer bæredygtig og inkluderende vækst, hvad end det så er for et oxymoron. Vi finder på konkrete og letforståelige løsninger som fx en end-to-end-transformation med en kundecentreret tilgang. Når vi er færdige med dig, vil du kunne sige ting såsom, at du har udviklet kundesegmentspecifikke tilbud med fokus på service som en differentieringsfaktor. Du vil takke os for besværet med at formulere sætninger, du end ikke havde tænkt mulige. Det kunne være: Hastighed, agilitet, effektivitet og teknologisk mestring er nu core attributes for fremtiden.

Lyder det som noget, ChatGPT kunne have skrevet? Hør her: Vi ved så usandsynligt meget om kunstig intelligens, at vi selv kunne være en chatbot. Du tror det måske ikke, men KI kommer faktisk til at være noget, vi ligesom alle andre konsulenthuse vil stoppe ned i halsen på dig med intetsigende stock photos og vage forventninger om at kunne frigøre KI’s potentiale i stor skala, modernisere teknologileveringen og bygge nye virksomheder for at nære væksten. Så modige er vi. Så anderledes tænkende. Vi ser ting, ingen andre ser. For eksempel kan vi, efter at have gennemanalyseret den akademiske litteratur og spurgt knap 200.000 mennesker fra 81 forskellige virksomheder, komme med banebrydende indsigter såsom, at gode, undskyld, effektive ledere sørme formår at være støttende.

Endnu ikke overbevist? Så lad os hæve indsatsen. I punktform. For det er sådan, du kan stole på, at vi mener det.

  • Når Boston Consulting Group påstår at kunne overvinde kompleksitet ved at opdage unikke kilder til konkurrencemæssige fordele og skjulte sandheder i dynamiske, komplekse systemer, vil vi hos Føl Jetonen totalsmadre den.
  • Når Deloittes global CEO Joseph B. Ucuzoglu bruger 20 ekstremt lange minutter på at skitsere synspunkter om værdien af Deloittes tværfaglige model, vil vi bruge dobbelt så lang tid på præcis samme skitsering. Vi vil endda finde endnu pænere naturbilleder til at illustrere vores purpose med.
  • Når EY taler om, hvordan deres kunder kan transformere sig for at realisere langsigtet værdi for medarbejdere, virksomheder og samfundet som helhed, vil vi give vores kunder en så gennemført metamorfose, at de tilmed kan gøre det for hele universet som helhed.
  • Når Kearney tænker ’impact first’ for at skabe konkrete resultater, der holder, vil vi tænke det samme først og allersidst: På vores dødsleje kommer du til at høre os tale så meget om impact, at du får lyst til at slå os ihjel (se bare, hvor løsningsorienteret du bliver!).
  • Og når Accenture taler om 360 graders værdi, defineret ved (dyb indånding) at levere den økonomiske forretningscase og den unikke værdi, som en kunde måtte søge, og at stræbe efter at samarbejde med vores kunder for at opnå større fremskridt inden for inklusion og mangfoldighed, at omskole og opkvalificere vores kunders medarbejdere, hjælpe vores kunder med at nå deres bæredygtighedsmål og skabe meningsfulde oplevelser både med Accenture og for vores klienters kunder og medarbejdere, ja, så vil vi forvandle os til Tony Hawk og tage et par ekstra omdrejninger på tegnebrættet: 720 grader, 1080 grader, hvem ved, hvor rundtossede vi bliver?

Så stop med at gamble med fremtiden: Føl Jetonen. Placer alle dine penge hos os. /David Dragsted

 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12