Henry Nicholls/Reuters/Ritzau Scanpix
Hvis du mangler noget at se i weekenden, kommer der nu et lidt frækt og uventet bud fra Storbritanniens tidligere premierminister Liz Truss. Altså hende, der som en trist discount-Margaret Thatcher tilbage i 2022 forsøgte at “redde” Storbritannien med en katastrofal finansreform (eller snarere et “mini-budget”), som med sine voldsomme skattenedsættelser og dereguleringstiltag truede med at kuldsejle hele landets økonomi. Hende, der med sine 49 dage ved magten blev den kortest siddende britiske premierminister nogensinde. Hende, der på internetberømt vis måtte se sig slået af et salathoved.
Som komisk-konservativt gespenst har Truss efterfølgende spøgt i den politiske kulisse, og ved diverse lejligheder – og i en hel bog – udtalt sig om, at hun faktisk havde fat i den lange ende, mens alle andre tog fejl. Eller som The Guardians “parliamentary sketch writer” John Crace mere bramfrit har formuleret det:
“Truss er som en kakerlak efter atomkrigsapokalypsen. Længe efter vi andre er døde, vil hun blive ved med at insistere på, at hun hele tiden havde ret. Det er blevet hendes shtick. Hendes USP (unique selling point, red.). Alt, hun nu har at tilbyde, er hendes egen sindssyge.”
Hvilket så også er her, Truss’ nye YouTube-show, ‘The Liz Truss Show’, kommer ind i billedet. Det har premiere senere i dag, fredag, og er blevet til i et samarbejde med den amerikanske journalist John Solomons “nyhedsnetværk” Just the News.
Selvom det er for tidligt at sige, præcis hvordan showet vil udfolde sig, giver en foreløbig pressemeddelelse og teaser-video en ret god idé om indholdet. Ifølge Liz Truss har “den dybe stat” og “dens allierede i medierne og i politik” forsøgt “at ødelægge hende” fordi hun udfordrede deres “årtier lange fejltrin”. I The Liz Truss Show vil den tidligere britiske premierminister derfor nu kæmpe tilbage; hun vil udstille den dybe stat, afsløre “elitens” løgne og fortælle den ægte sandhed.
“Det her bliver modrevolutionens hjemsted”, siger Liz Truss i et interview med Josh Solomon. I skrivende stund har teaser-videoen for det nye show på Just the News’ YouTube-kanal dog kun 81 visninger – hvoraf vi på Føljeton i hvert fald har stået for en håndfuld af dem under tilblivelsen af denne tekst. Så enten bliver modrevolutionen ikke helt så populær, som Liz Truss håber, eller også er hun bare ikke det rette omdrejningspunkt for den. For i sidste ende er og bliver Liz Truss’ store problem, at hun er Liz Truss.
Mette-musen på TikTok
Til sammenligning er Danmarks noget længere siddende statsminister Mette Frederiksen en anderledes ferm politisk kamæleon. Trods sin kandidatgrad i afrikanske studier og deraf afledte forkærlighed for forfattere som nigerianske Chimamanda Ngozi Adichie, har hun på forunderlig vis formået at gøre sig selv tilstræbt folkelig og leverpostejs-gennemsnitlig med vinduesvask, makrelmadder og Kandis-sang. Eller mere direkte: Med sin strategisk vigtige Instagram-profil @mette med 450.000 følgere, som kan bruges til at nå danskernes hjerter helt uden nyhedsmediernes irriterende indblanding.
Som kommunalvalget og den efterfølgende interne furore i Socialdemokratiet så brutalt har afsløret, er grænserne for Mette Frederiksens folkelighed dog øjensynligt ved at være nået. Statsministerens popularitet daler drastisk, og noget nyt må derfor gøres, hvis ikke det skal begynde at smage mindre af makrel og mere af Truss-salat. Og så er det jo heldigt, at en uofficiel Mette Frederiksen-profil allerede nu figurerer på TikTok, og her leverer et anderledes cute indtryk af Danmarks oprustnings- og krisedronning.
Er man til den slags, kan man på TikTok-profilen @mette_insider se “Mette-musen” danse mor-agtigt med et glas vand i hånden til Stewie Wonders “Signed, Sealed, Delivered (I’m Yours)”. Man kan se hende spille pool, give den gas til spinning, stå i en pølsevogn eller ligefrem høre hende sige “miv” sammen med en gruppe teenagepiger. Kort sagt er der fuld smæk på en anden og yngre slags folkelighed. Eller som digital rådgiver Astrid Haug forklarer til DR:
“Det ligner, de har truffet et valg om at gøre hende mere venlig, ufarlig, cute. Det er en kæmpe kontrast til det billede, mange vælgere nok har af hende. På Instagram og Facebook er hun den hårde verdensdame, der skal redde os fra Putin. På TikTok er hun cute.”
Med “de” refereres der selvfølgelig til Socialdemokratiets ihærdige kommunikationsfolk. For selvom TikTok-profilen ikke er et officielt sosse-projekt, oplyser Socialdemokratiet til DR, at profilen er “drevet af en ansat i Socialdemokratiet, som af egen drift har lagt indhold op”. Hvilket er en bortforklaring, Haug (som – full disclosure – er gift med Føljetons Oliver Stilling) ikke køber:
“Det er bullshit. Det er en ansat i partiet, der får penge for at følge med Mette Frederiksen rundt og lave videoer til Instagram. Og altså også TikTok. Hvis den ansatte stod i sin arbejdstid og solgte tøj på Vinted, ville partiet nok bede hende passe sit arbejde. Så det er selvfølgelig clearet. Ellers ville hun blive fyret.”
Kort sagt er Mette Frederiksen og hendes rådgivere allerede i fuld gang med at teste vandene på TikTok for at se, om hun kan danse sig direkte tilbage til stemmeslugeriet og magtens tinder. Måske er Socialdemokratiet pt. et såret dyr, men undervurder aldrig partiets valgkampsapparat. Selvfølgelig ved Mette Frederiksen stadig, hvordan hun skal gå efter struben på SoMe. Hvis folk vil have cute, skal de satanedeme få så meget pussenusser, at de til sidst kun kan svare “XOXO” og give Mette-musen en stor mysser og et kryds i stemmeboksen.
Hvem har dog brug for en modrevolution, når blot man kan rebrande sig selv, hvor pinligt, desperat og selvudslettende det end bliver at se på? /David Dragsted