Nyhedsanalysen

Det bedste vi har bragt

epaselect epa04724195 French author Michel Houellebecq, poses for the media during the presentation of his latest book, 'Soumission', in Barcelona, northeastern Spain, 28 April 2015. The novel tells the story of a France ruled by an Islamic president. EPA/ANDREU DALMAU

Vi har i der forløbne år linket på livet løs til alle mulige andre mediers gode og vigtige historier. Men her på falderebet til 2017 vil vi gerne sende dig tilbage til noget af det bedste, Føljeton selv har bragt eller frembragt. Det er det, man kalder ananas i egen sovs. Måske fik du ikke læst det, første gang vi havde det, eller måske er du nytilkommen, og så skal du da lige have det med. Derfor  serverer vi hver dag resten af året et par af vore bedste journalistiske serier. Nyd dem, de er vores små børn.

Hvem er Michel Houellebecq?

Vi indleder tilbageblikket med en af 2015’s absolut hotteste og mest interessante forfattere, der blev reaktualiseret med nærmest profetisk præcision. Den kontroversielle franske anmelderdarling Michel Houellebecq kom med sin roman Underkastelse, som beskriver et politisk splittet Frankrig, på tragisk vis atter i centrum med en udgivelsesdato, som næsten faldt sammen med terrorangrebene i Paris. Le Monde satte deres bedste graverjournalist til at lave et portræt af den pressesky forfatter. Resultatet var en virkelig dragende og klog serie, som ikke bare portrætterede Houellebecq, men hele det intellektuelle Frankrig. Føjeton fik hele herligheden oversat, og det dulmede i juledagene. Det er altså en helt vild serie.

‘Noget lånt’

Du har sikkert glemt, hvad der satte debatten i gang, men der var faktisk en del snak om plagiat på denne her tid sidste år. Oliver Stilling tog fænomenet under behandling i en brillant tekst, som han selv havde skrevet – eller var det Malcom Gladwell?

Pigtråd, der funkler i skolen

Vi havde også en vaskeægte prisvinder i 2016, da fotografen Rasmus Degnbol vandt en fin pris ved uddelingen af årets pressefotos. Det gjorde han for sin stærke fotoprojekt ‘Europas nye grænser‘. Degnbols havde fået sin nysgerrig  vakt af de forandringer, flygtningetilstrømningen til Europa, skaber i disse år. Derfor besluttede han sig for at følge krisens konkrete aftegninger på Europas landkort ved blandt andet at gøre brug af en specialbygget kameradrone. Rasmus Degnbol arbejder for danske og internationale medier som The New York Times, The Guardian og Føljeton; han har vundet 14 priser i år, og hans fotos er med på udstillingen ‘Insecurities: Tracing Displacement and Shelter’ på Museum of Modern Art i New York, som kan ses frem til 22. januar 2017.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12