Nyhedsanalysen
Kronprinsessen af Amerika
Donald Trumps forretningsimperium bygger på markedsføring: Den største værdi ligger i selve varemærket ‘Trump’, som hans børn nu skal forsøge at score kassen på – ikke mindst datteren Ivanka Trump.
Hun overstråler totalt de fire andre børn. Mens de to ældste sønner, Eric og Donald Jr. – som komikerne kalder for ‘Beavis & Butthead’, og som de groveste kritikere sammenligner med Saddam Husseins sønner, Uday og Qusay – mangler enhver afglans af faderens karisma, træder den 35-årige Ivanka Trump allerede nu frem som forretningsimperiets ikoniske arvtager. Hun har i årevis været Executive Vice President i Trump Organization og har sågar siddet ved sin fars side i reality-showet ‘The Apprentice’.
Det sidste kan måske umiddelbart lyde ubetydeligt, men i Donald J. Trumps verden er det ikke meget, som kan måle sig med stjerneglansen i tv-programmet. Men Ivanka Trump kan. Hun har opnået en celebrity-status, som kan minde om en ung Donald J. Trump. Han var selv den ultimative guldflipper-yuppie i 1980’erne, og nu har Ivanka taget over som diamant-prinsessen med bl.a. eget firma ‘Ivanka Trump Fine Jewelry’.
Som et sindbillede på den forretningsmodel, som USA’s nye præsident – der formelt indsættes på fredag – tydeligvis har tænkt sig at køre sideløbende med sine noget mere betydningsfulde politiske opgaver, har Ivanka Trump brugt rampelyset til at promovere sin egen juvelserie. Efter et interview i det populære nyhedsprogram ’60 minutes’, hvor hun selvfølgelig havde sine egne smykker på, udsendte Ivanka Trump Fine Jewelry straks en pressemeddelelse, hvor den såkaldte ‘Metropolitan Collection’ blev fremhævet, bl.a. med hendes favorit armbånd til 10.800 dollars. Som i en tilfældig tv-serie brugte Ivanka Trump den politiske opmærksomhed til at sælge lidt glimtende tingeltangel.
Efter i en årrække at have stået i skyggen af den jævnaldrende barndomsveninde Paris Hilton har Ivanka Trump indtaget det offentlige rum i USA, og snart resten af verden, med en mere ekstravagant og højborgerlig attitude. Ivanka Trump, der begyndte som tøjmodel for bl.a. Versace og Tommy Hilfiger, har i de senere år fået designet og sælger nu produkter, som kan få de kvindelige middelklassekunder til at føle sig som en del af overklassen. Ivanka har udviklet forretningen til også at omfatte et egentligt livsstilsmagasin, hvor ambitiøse millennials, altså unge karrierebevidste i 20’erne, kan finde gode råd og tips til en mere stilfuld levevis. Hun kalder selv sit online-magasin for ”the ultimate destination for Women Who Work”.
Ivanka Trump er blevet iscenesat som den ultimative karrierekvinde, der som en kvindelige pendant – og kontrast – til faderens playboy-image skal repræsentere det 21. århundredes power-kvinde. Og mulighederne for promovering er mildest talt blevet grebet under præsidentvalgkampen og særligt her op til selve indsættelsen. I forbindelse med Donald Trumps allerførste møde med en udenlandsk regeringschef, Japans premierminister Shinzo Abe, sad Ivanka med ved bordet. Umiddelbart er det bizart at have sin datter med til et statsmøde, men ikke ligefrem suspekt. Problemet er blot, at Ivanka Trump brugte anledningen til at lukke en forretningsaftale om en tøjlicens med det japanske firma Sanei International.
Optrinnet vækker mindelser om den gedulgte sammenblanding mellem storpolitik og big business, som udfoldes i autoritære lande, hvor stats- og regeringschefer tjener tykt på deres position. I dynastiet Trump er det børnene, som står klar med kontrakterne. Og episoden med Japans premierminister Shinzo Abe var ikke en engangsforeteelse. Også da Argentinas premierminister Mauricio Macri ringede til Donald Trump var Ivanka Trump med på linjen. Trump-dynastiet har nemlig også lidt uafsluttede forretninger i Sydamerika, som lige kunne ordnes ved samme lejlighed.
Dynastiet Trump begrænser sig langt fra til USA. Tværtimod er særligt hotelkæden ved at blive rullet ud i en række kontroversielle lande – i kølvandet på den diplomatiske kortege, som præsident Donald Trump kommer anstigende med. Ivanka og hendes brødre har nemlig meget mere at sælge.