kulturdebat
Slå kineseren af tønden
I dagens udgave af Kulturudvalget tapper vi ind i en ophedet diskussion på Twitter, hvis afsæt er en klumme af Ditte Giese i Politiken, som egentlig bare handler om fastelavn. Men diskussionen på det sociale medie kommer hurtigt til at handle om kulturel appropriation og den slags. Føljeton føler os ikke modige nok til at vælge side, men vi vender lige skråen og vender tilbage. I mellemtiden kommenterer vi bare lidt.
Det var fastelavn i weekenden og sikke en af slagsen. Der var tønder og udklædte børn over alt på villavejene og Facebook, og som om det ikke var nok, var der åbenbart også fastelavnsfester for voksne, hvor kvinderne stort set kun havde mulighed for at klæde sig ud som escortpiger. I hvert fald, hvis man spørger Politikens debatredaktør Ditte Giese, der havde en klumme om netop det emne i gårsdagens avis.
”Kan man komme til fastelavn som voksen?” spørger du sikkert begejstret, og er du mand, tilføjer du måske et ”hvor kvinderne er klædt ud som afklædte billige skanks?” og forsøger at undertrykke din begejstring, så det lyder som forargelse. Men ja, det kan man åbenbart, hvis man skal tro ikke bare Ditte Giese, men også de forholdsvis mange internetbutikker, der sælger udklædningstøj til voksne. Her må vi nok give Ditte Giese ret i, at kostumerne til kvinder spiller på et temmelig endimensionelt kvindebillede, som man skal være godt ovre i fjerde bølge-feminismen for at skrue sig ned i.
Anyway, i klummen argumenterer Giese sagligt og forarget, og så skulle man sådan set tro, at flankerne var klappet af og verden rullede videre uden at nogen var blevet synderligt fornærmet. Men det viser sig, at der alligevel har sneget sig en lille svaghed ind i vores gode klummeskribents tekst. I hvert fald, hvis man går meget stærkt op i krænkelser og begrebet ‘kulturel appropriation’, og som lidt rundhåndet defineret går ud på, at det er krænkende at optage og mime andres kulturelle koder – dreadlocks, cowboybusker og dolk fx. For et sted i teksten længes Giese efter sin barndom, hvor hun tilsyneladende har været klædt ud som en kineser. Måske har hun ligefrem haft en kegleformet hat på hovedet og gul maling i ansigtet, vi ved det ikke, men i hvert fald blevt det for meget for Iben Cecilie Nilsson, der på et socialt medie kastede sig ind i et frontalangreb.
Hey @dittegiesepic.twitter.com/n9uM3H4UNA
— Iben Cecilie (@IbenNilsson) 27. februar 2017
Og så går det løs:
Vi vælger ikke sådan side i en sag som denne, men her kunne man måske godt indvende, at selve kernen af at klæde sig ud vel er en form for kulturel appropriation, men ok, det stopper ikke vor ven på en mission her:
Man fornemmer, at Iben Cecilie tjener en højere sag, men Ditte Giese afslutter diskussionen med en frokost, så det gør vi desværre også.
For at være helt ærlig har vi aldrig rigtig været til voksen-fastelavn eller for den sags skyld tænkt eller talt særligt voksent om den, så da vi efter denne muntre debat faldt i på det dybe internets kostumesider, fandt vi en hel række fine udklædninger med særlig etnicitet som udgangspunkt. Vi har plukket en buket af dem her til dig som både forholder sig til race og seksualitet.Det er ikke sikkert Iben Cecilie vil bryde sig om dem, men så kan hun trøste sig med at Ditte Giese heller ikke er pjattet med det.
Næ, så er det lettere at forholde sig til lidt rendyrket racisme, som vor forfædre dyrkede den. Det er skam kun 100 år siden, på en ø-gruppe, der dengang var under vores herredømme. Her kunne man rigtig nok slå katten af tønden. Godt nok ikke med katte som vores venner på POV-international skrev en artikel om forleden. Her er det en lille slavedreng, man har smidt i tønden.