Anmeldelse

Frederik IX ville kunne lide det her

Som du måske har bemærket, bliver Føljeton ved med at vende tilbage til den elektroniske kompositionsmusiker Goodiepal. Vi har svært ved at få nok af ham. Og nu har han under bandnavnet GP&PLS (Goodiepal & Pals) udsendt et sprængt and møder poppedreng-vil-have-sukker-råbekorspowerplay af et album: Pro Monarkistisk Extratone. Oliver Stilling kigger på det.

Måske bortset fra Beyoncé, Kanye West og Bob Dylan er der vel ikke nogen kunstner, som Føljeton har skrevet mere om end den elektroniske kompositionsmusiker Goodiepal (Parl Kristian Bjørn Vester, f. 1977), og det endda i betragtning af at vi ikke er synderligt stærke i elektronisk kompositionsmusik. Vi kan bare godt lide Goodiepal og hans løbehjul og hans mageløse CO2-neutrale gøren og laden. Senest har han udgivet en plade, som kan findes på Spotify og i diverse andre inkarnationer forskellige steder på nettet. Det er the Goodies, der er er stjernen. Pals består af nogle, der kalder sig Søster pal 1, Søster pal 2, Søster pal 3, Søster pal 4, Søster pal 5, Søster pal 6 og endelig Søster pal 7.

Coveret til ‘Pro Monarkistisk Extratone’.

Vi har ikke redskaberne til at levere en 100% vederhæftig kritik af den pågældende udgivelse, men vi vil i det følgende gøre et behjertet forsøg, for det fortjener musikken. På Pro Monarkistisk Extratone er der 12 sange, som svinger mellem 1:48 og 4:30 i længden – i alt 34 minutter. Vi befinder os i et charmerende poppedreng vil have sukker-univers, hvor mængden af kvælstof i luften imidlertid er ude af kontrol. Vi tager Pro Monarkistisk Extratone fra en ende af.

1. Peter Ka Ik Li

Der er knald på den her åbningssang. Bolden kastes i vejret efter de første tørre bimlende beats, og et råbekor kommer anstigende og kæfter op om, at ”Peter Ka Ik Li”. Og lige så stor verden er, lige så meget kan Peter faktisk ikke lide. Han kan ikke lide kål. Han kan ikke lide parabener. Han kan heller ikke lide Rusland, Putin, pop, rap, piger, chili, hash, burka, gris, luder, vold, ghetto, jyder, sort, snavs, synd, digte, bøs’, irak, gud, glad og kaffe. For ikke at tale om spam, rotte, due, fed, skæv, tyk og trampolinudspring. For hver ting, der remses op, kan vi til gengæld lide Peter lidt mindre. Men den Peter-lede, vi har opbygget, punkterer, da der pludselig også er noget, han ”er bange for”, nemlig blandt andet kæreste, krise, terror, genbrug og elge. Hvem Peter er, står for os hen i det uvisse, men til sidst i sangen, er det, som om der kommer et Loft på Peter. Er det Peter Loft? Peter Loft, den gamle departementchef? Næppe. Hvad skulle han have imod snavs?

2. Destroy System

Destroy System er stort set i gang, inden man trykker play. Er det anarkister, der er på spil? Ødelæg systemet. Det er en sympatisk tanke. Riv det hele ned. Lad for himlens skyld falde, hvad ikke kan stå. Igen dette kor med en småskinger oprevet kvindestemme foran. ”Sorte bøger, andre sprog!” bliver der råbt, indtil besværgelsen afløses af ”Unilever, infiltrér!”. Pludselig er det Goodiepal, der taler ind over sin egen sang som en anden techno-Elvis. ”Verden er fuld af nederen systemer,” siger han, ”og de systemer er helt konkrete, og de er nødt til at blive nedbrudt, sådan at vi kan bevæge os hen imod international og global love. Hvis vi ikke får brudt disse systemer ned, så ender vi med en global udslettelse af den menneskelige race præcis ligesom de foregående racer,” siger han og ligger dermed på linje med Elon Musk, som nok aldrig ville udtrykke sig musikalsk. Der er en mening med galskaben.

Parl Kristian Bjørn Vester aka Goodiepal. Foto: Oliver Stilling

3. Min sorg lyser 

Pro Monarkistisk Extratones lille lysende diabolsk melodiske perle. ”Ingen ved hvor fuck jeg går og har det,” synges der melankolsk. Goodiepal spiller på keyboard, og det lugter lidt af The Doors. Er det Yamaha, Korg eller Roland? Sikkert noget helt fjerde. Godiepal siger, at det er en poppet plade, og det har han ret i. Giv den dog lidt airplay i radioen.

4. Drama Drama

Handler om hverdagens små dramaer. Eller: i virkeligheden helt almindelige små ufarlige hændelser, som i de banges eller rystende nervøses hoveder får et liv, de slet ikke skulle have haft, og som rykker hele samfundet, fordi det smitter og bliver en sindstilstand. ”Kamal går til kemi,” siges der efterfulgt af et ”drama drama”. Og ”mand sidder med printer i S-tog”; ”to damer snakker et sprog, du ikke forstår”; ”piger tager nøgenbilleder”; ”Sif dater Racheed”; ”julepynt er ikke hængt op”; ”flygtninge skal bo i Hellerup”; ”Renna vil ikke tages på røven”; ”damer vil svømme alene”. Under ordene har Goodiepal lagt kvartalets svedigste beats (hvis ”svedig” stadig er et gangbart ord i rockanmelderlingo).

5. Mor For En Hel Generation

Lystigt keyboard. Det er efterhånden svært at komme og sige, at Goodiepals er utilgængelig. ”Dronning! Onning, onning, onning, onning.”

6. Bilerne Kører

Hvis ikke der var en underlæggende grumhed i den her sang, ville den være det nummer på pladen, som ligger tættest op ad det lydunivers, som folk med børn under 12 år kender fra Hr. Skæg-figurens opbyggelige og musikalske programmer på DR’s børnekanal Ramasjang. Den begynder stille, men bygges i flere omgange op til noget fyldigt, som på en eller anden måde leder tankerne – i hvert fald vores tanker – hen på en nordkoreansk militærparade. ”Jeg løfter hånden op i vejret/ og vinker det bedste jeg har lært/ jeg ved ikke hvorfor jeg gør det/ men vinke er jo ikke særlig svært”.

7. Hvad Så Mere

Er det en guitar, der pludselig er dukket op? ”Sig hvornår vi GØR DET/ Sig hvornår vi STÅR/ Sig hvornår vi KOMMER/ Sig hvornår vi GÅR”. Kaskader af tilbageholdt passiv-aggressiv lurendrejerenergi.

8. Panik Panik

Fortsætter for så vidt, hvor den beslægtede ‘Drama Drama’ stopper, men undervejs er det, som om synsvinklen skifter, mens desperationen tiltager. ”EU lukker grænsen”, ”Middelhavet er koldt”, ”bådene er overfyldte”, ”familien er hver deres båd”, ”Turkish Airlines flyver børn til Afghanistan”· Simpelthen tragisk lort skyllet ned med Goodiepals dybe korvokal i begge ører.

9. Osteskærer SIF!

”Dette band er 100% imod hemmelige tvangsudvisninger. Hver gang en ost hjælper til med en hemmelig udvisning, er vedkommende medvirkende til at sætte den udvistes liv i stor fare. Men lad os bevæge os ind i et parallelunivers, hvor det er folk som dig i uniform, der er den jagede.” Gadagung, gadagung. ”Fuck ostebrutalitet!”

10. Pro Monarkistisk Extratone

Det er nok titelmelodien her, som gør, at Pro Monarkistisk Extratone ikke vil blive anmeldt på et dagblad som Berlingske, hvor dannebrogsordnerne er lige i plukkehøjde på ledelsesgangene. Det bliver ikke en redaktør, en vertikalt orienteret mellemleder på Titanic, som tager pladen med til et redaktionsmøde, mens orkestret spiller på dækket. Det skal komme nedefra. En almindelig lydmedarbejder på bindingsløs kontrakt skal tage Pro Monarkistisk Extratone op og selv pushe den ud i spalterne. Og ved nærmere gennemlytning er det fuldstændig uproblematisk, for er sangen ikke en hyldest? ”Yeah,” råber – nej, skriger – Goodiepal:

Frederik

Danmarks upcoming konge

har krævet kongeskibet

og sejlet til det græske øhav.

Fucking slut med OL.

Han viser noget mand.

Han er nede og hente

en hel

masse

bådflygtninge op af vandet.

Danmark står forrest.

Dette er Pro Monarkistisk Extratone

Stooop!

Frederik går helt amok.

Frømanden viser stolt sit værd.

 

Osv. ”Frederik er en fucking rescue-sømand,” råber Goodiepal. Kong Frederik IX, kronprinsens tatoverede sailor-morfar, ville være blevet fyldt med stolthed.

11. Sug Den Sidste Ilt

Hvis vi også skal tale de konservatives sag, så er det her nok pladens mest utilgængelige nummer. Men ras da for himlens skyld ud. Intet yin uden yang. Ingen porter uden citronvand. Ingen bukser uden huller til benene.

12. Ankomst Til Skandinavien

Steffen Brandt bør lytte til dette nummer, hvis han er på udkig efter en stærk producer til TV-2’s næste album. Teksten er måske ikke så TV-2-agtig, men det er titlen da, og arrangementet har en smuk luftighed, som lander et sted mellem Daft Punk, Kraftwerk og ‘Er du dus med himlens fugle’. Hvor er det smukt.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12