Reklame

Reklamer med budskaber

Ja, vi ved da godt, at reklamer dybest set altid kun er til for at få os til at købe, købe, købe, men derfor kan man jo godt være imponeret eller interesseret en gang imellem. Her kommer lige en håndfuld af det seneste års bedst tænkte reklamer.

Der findes nok ikke den reklamemand, som ikke vil kunne fortælle dig, at annoncemarkedet har ændret sig markant i de senere år, og at der skal mere til at bryde igennem til forbrugerne. Der bliver arbejdet hårdt på alle platforme, og det fineste, man kan opnå, er at bryde igennem viralt. Og hvordan gør man så det? Ja, ”We live in a political world”, synger Bob Dylan på et af sine mindre kendte, men dog helt igennem sublime numre, og det synes mere aktuelt end nogensinde i disse år. Det ses også i reklamerne, og nogle gange træder de forkert, som Danske Banks infame ”New Normal”-kampagne eller senest Pepsis demonstrations-reklame. Men nogle gange rammer de den altså også rent. Vi har samlet en håndfuld, som du bliver nødt til at bøje dig for.

https://www.youtube.com/watch?v=8wYXw4K0A3g&oref=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D8wYXw4K0A3g&has_verified=1

Heineken som brobygger

En dugfrisk fin sag her fra det hollandske ølmærke, der får fjender til at tale sammen og respekterer hinanden.

Knald for Danmark (og Spies)

Denne her fra rejsebureauet Spies kan du næsten ikke have undgået, men vi tager den med, for den har en hvis portion humor blandet med ret interessant fakta.

Momondo og hvor du i virkeligheden kommer fra

Denne her fra den danske rejseapp Momondo blev verdens 4. mest sete reklame i 2016. Den er også vel eksekveret.

Overmenneskerne til Paralympics

Denne her forsøger egentlig ikke at sælge andet end tv-tid til Paralympics i Rio, men den er jo fuldkommen fortryllende. Og så får man lov til at stirre.

Mentos vil også forbinde mennesker

Lidt irriterende, men også meget sødt. Den hyper velsmagende slikpastil Mentos har fået (syge?) børn til at agere brobyggere mellem voksne. Det er sgu da meget sjovt.

TV2 og alt det vi deler

Tv-stationens selv-reklame for TV2 gik viralt i hele verden med et koncept, der kunne minde lidt om Heineken og Momondo. Noget med lighed mellem mennesker – ret så tankevækkende på en lommefilosofisk, men effektiv facon.

https://www.youtube.com/watch?v=cv53BKMYsy0&utm_source=Den+daglige+Føljeton&utm_campaign=b02e00f708-EMAIL_CAMPAIGN_2017_02_15&utm_medium=email&utm_term=0_980d252d09-b02e00f708-126226933

Adidas tag på Trump

Mange af disse reklamer om lighed er kommet i kølvandet på Trumps valgsejr og hans intentioner om at lukke de amerikanske grænser. Den vej gik de store sportsmærker også – præcis som Nike:

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12