Nyhedsanalysen
Fest på flaske
Tuborg er en trendy bestilling, når unge cambodjanere går i byen. Og Tuborg inviterer de unge til fest hver weekend med lækre damer, konkurrencer og thai-pop. Til gengæld forventer Carlsberg at tjene kassen på dem.
I gårsdagens Føljeton cyklede Mads Mikkelsen gennem Danmark og fortalte, hvor lykkelige og hyggelige danskerne bliver af at drikke øl.
Carlsberg lancerede også en anden reklamefilm for lidt over et halvt år siden.
https://www.youtube.com/watch?v=fs7ZW4xcQgo
Den begynder til en reception, hvor en flok mellemblonde unge venner også ser ud til at hygge sig sådan nogenlunde. Men så ankommer de kolde Tuborg, og pludselig bliver stemningen meget bedre (Det var i øvrigt også Mads Mikkelsen, der lagde smørret smil til den catch phrase i en anden, oldgammel Carlsberg-reklame).
Flaskerne bliver poppet, og de kan på magisk vis skrue de unge mennesker ud af deres stiveste receptions-outfit og ned i deres korteste lårkorte og derefter transmogriffe dem videre til en natklub med rave-stemning og mange flere kolde Tuborg.
‘Pop – open for fun!’, hedder reklamen. Igen, den er ikke skabt til danske øjne, selvom alle skuespillere ligner CBS-studerende. Den er lavet til Cambodja, et af Carlsbergs hurtigst voksende markeder og et af verdens fattigste lande, hvor hvide modeller og vestlig luksus sælger. Alt det, som Cambodja ikke har haft råd til før nu.
Vokseværk og godnatbajer
1979 var Cambodjas år nul. Da Pol Pot og hans røde khmerer slap grebet om landet, lå cirka hver fjerde cambodjaner i massegrave, og resten var bombet tilbage til førindustriel fattigdom. Men mens forældregenerationen fortrængte krigstidens traumer, voksede en ny generation op med relativ politisk ro og vækst.
I dag er 65 procent af landets indbyggere under 30 år, ifølge UNDP’s befolkningsindeks.
De unge forlader det nøjsomme liv som risbønder på landet og rykker til storbyerne for at arbejde i tekstilindustrien og i byggesektoren. Den lavere middelklasse boomer, og byboerne har flere dollars mellem hænderne og mere fritid, der skal fordrives. Efter fyraften tager de unge på Diamond Island, Phnom Penhs svar på Kødbyen. De spiser burgere med fries og ketchup, dater og liker hinanden, flasher deres nye cap eller customized denimshorts – og drikker øl.
I dag ligger Cambodja nummer syv på Verdensbankens opgørelse over lande med den største vækstrate i 2016.
Guldåren i Asien
Carlsberg har for længst øjnet mulighederne.
Allerede i 1994 kunne man købe Carlsberg-flasker i Cambodja i et begrænset omfang. Men det store gennembrud kom i 2005, da Carlsberg købte halvdelen af aktierne i bryggeriet Cambrew, som producerer landets mest populære øl, Angkor Beer. Med i investeringen kom en markedsandel på 45 procent, den største i landet.
Carlsberg købte sig ind i øleventyret som joint venture partner med den malaysiske forretningsmand Goh Nan Kioh, som sidder på de resterende 50 procent af Cambrew gennem selskabet Cambrew Asia Limited. Goi Nan Kioh er også direktør i Cambrew i Cambodja.
I 00’erne erobrede Carlsberg også Laos, Vietnam og Myanmar. Tre nabolande, der også ligger i top 15 på Verdensbankens liste over største vækstlande i 2016.
Mens markederne i Østeuropa fryser til, har Asien udviklet sig til Carlsbergs nye guldåre. Sidste år kom 24 procent af bryggeriets årsomsætning på 62 milliarder fra Asien, ifølge Carlsberg Group’s årsrapport fra 2016. Væksten buldrer videre, mens de unge bliver rigere.
Men andre ølproducenter har fået samme idéer om Sydøstasien. Cambodja er slagmarken i en aggressiv markedsføringskrig mellem Carlsberg, Heineken Tiger Beer og andre ølgiganter, som kan ses overalt i bybilledet, hvor bannerreklamerne for øl slår alle andre produkter i tæthed og størrelse.
Klik på kortet og se, hvor stor Carlsberg er i Asien
Kilde: Carlsberg Group, Carlsbergs årsrapport 2016
Tuborg holder fest på fredag
Tuborgs strategi er at være ung med de unge.
Da Carlsberg lancerede den danske håndbajer i Cambodja sidste september, blev det markeret med en event af Grøn Koncert’ske dimensioner. Tuborg inviterede til ølfest på Diamond Island. 55.000 mennesker mødte op, skriver Jyllands-Posten.
Der var synkrondans med et girlband fra Thailand. Der var oppustelige plastik-klappere med Tuborg-logo. Og ‘Pop – Open for fun!’ stod der, både på bannere og på hofterne af ølpigerne.
Man kan se flere videoer fra lanceringsfesten på Tuborg Cambodias facebookside. Blandt andet den her, som fanger stemningen ganske effektivt. Og den her med thai-girl-power-gruppen Samosorn Chimi.
Det er i det hele taget en kernesund Facebook-side, hvor opslag hurtigt får 13.000 likes. Og landets millenials – der ifølge tal fra USAID’s Development Innovations bruger op til 10 timer om dagen på Facebook (!) – kan hele tiden holde sig opdateret om den næste Tuborg-fest. Senest spillede det berømte Coconut Band på Jets Container Market. Der er cirka en hver weekend. Og så er der Tuborg-memes, og Tuborg-GIF’s, Tuborg 360-graders-video og ‘Find fem Tuborg’.
#Tuborg #OpenForFun
Se, hvor Carlsberg har forretninger
Forsidefoto: Tuborg Cambodia