Nyhedsanalysen

Fri og lige adgang til det bedste for de fleste

Charlottenborgs direktør Michael Thouber drømmer sig tilbage til Carl Jacobsens København, hvor magthaverne respekterede kunstnere og placerede kunsten på byens bedste pladser.

Da komponisten Niels W. Gade døde i 1890, blev hans gravsted placeret ved siden af søhelten Tordenskjold i sidefløjen til Holmens Kirke. Det var dengang, Danmark agtede, ærede og begravede sine kunstnere som nationalhelte. Det var en tid, hvor magteliten fandt det helt naturligt at placere kunsten og kunstnerne på landets mest fremtrædende plads.

Det er den tid, Carl Jacobsen er fra.

Carl Jacobsens eget museum, Ny Carlsberg Glyptotek, blev i den ånd placeret midt på Københavns mest befærdede gade lige ved siden af Danmarks mest folkelige attraktion, Tivoli. Carl Jacobsens tro på kunstens potentiale og nødvendighed i samfundet ses tydeligt ved, at han på udvalgte dage gjorde det gratis at besøge Glyptoteket. Han kæmpede for den almene dannelse med sin kunst, og bryggeriarbejderne skulle selvfølgelig, som alle andre samfundslag, have adgang til det bedste.

En statelig mand med et stateligt public service-mindset.

Andy Warhol sagde engang, at en Coca-Cola er det mest demokratiske produkt, der findes i USA, fordi præsidenten ikke kan købe én, der smager bedre end manden på gadens. Det samme kan vi sige om Carlsbergs øl i Danmark. Den smager ens for både dronningen og hendes tjener. Den smager af fri og lige adgang til kvalitet.

Fri og lige adgang til det bedste for de fleste. Det er rendyrket public service og velfærdspolitik grundlagt af bryggerfamilien Jacobsen, årtier før begreberne blev opfundet. ”Laboremus Pro Patria” (Lad os arbejde for fædrelandet), står der over Elefantporten på Carlsberg. Carl Jacobsen var opdraget til at stræbe efter at blive både landets bedste brygger og landets bedste borger. Og listen over Carl Jacobsens public service-indsats er lang og fortjener at blive nævnt.

I 1879 stiftede han et legat til kunstudsmykning af de københavnske pladser og haver. I 1882 grundlagde han Ny Carlsberg Glyptotek med en samling af dansk, fransk og antik kunst, som han senere skænkede til København. I 1888 foranstaltede han en fransk kunstudstilling i København. I 1889 var han formand for komiteen, der forestod Danmarks deltagelse i Verdensudstillingen i Paris.

Carl Jacobsen var med til at stifte Det Danske Kunstindustrimuseum, som blev indviet i 1894. I 1896 blev Carl Jacobsen direktør for Den Kongelige Afstøbningssamling ved siden af sit arbejde som direktør for Carlsberg. Han blev medlem af Kunstakademiet 1897, æresdoktor ved Københavns Universitet i 1899 og æresmedlem af Société des artistes français i 1909.

Selv Danmarks nationalsymbol, Den Lille Havfrue fra 1913, er skænket af Carl Jacobsen. Og Ny Carlsbergfondet, oprettet i 1902 af Carl Jacobsen og hans hustru Ottilia Jacobsen, er stadig i dag via en del af overskuddet fra Carlsberg det fond, der bidrager mest til kunst i Danmark.

Kunsthal Charlottenborg eksisterer også udelukkende på grund af bryggerfamilien. Oprindeligt lå Københavns Botaniske Have nemlig på den grund, hvor kunsthallen ligger i dag. Det var først, da Carl Jacobsens far, J.C. Jacobsen, fik ideen til den nye Botaniske Have ved Nørreport, at grunden blev ledig, og man kunne opføre Kunsthal Charlottenborg. Udstillingsbygningen stod færdig i 1883, bygget til samtidskunst i direkte forlængelse af Det Kongelige Danske Kunstakademi, som allerede lå samme sted.

Når samtidskunsten i dag indtager en fremtrædende plads i byen, mødes den af mange med foragt. Danske politikere og debattører stiller sig ofte i kø i dagbladene med deres ringeagt for kunsten, dannelsen og udsynet. Det, man ikke umiddelbart forstår, bliver afvist og hånet.

Når dét sker, kan jeg godt drømme mig tilbage. Tilbage til den tid, hvor kunsten blev båret frem af fremtrædende og magtfulde familier som Jacobsen, der med nysgerrighed opsøgte de nye tendenser i den moderne, grænsesøgende kunst og hver dag bidrog til at fastslå kunstens position i samfundet som fundamentet for den almene dannelse. Tilbage til den tid, hvor man selvfølgelig valgte at placere samtidskunstens institutioner – Kunstakademiet og Kunsthal Charlottenborg – på hovedstadens og landets fineste adresse: Kongens Nytorv 1.

 

Michael Thouber er direktør for Kunsthal Charlottenborg, tidligere kanalchef på DR2 og arbejder for at få den bedste kunst ud til de fleste. Find Golden Days’ program her.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12