Analyse

Registreringsafgift: Brænder de bare dæk af på Christiansborg?

For tre uger siden lovede statsminister Lars Løkke Rasmussen, at regeringen – lynhurtigt – ville sænke registreringsafgifter på biler i samarbejde med Dansk Folkeparti. Men intet er sket. Absolut intet. Hvad handler den åbenlyse uenighed om? Er der gået jysk burnout i den?

Burn-Out i landsbyen Spjald ved Ringkøbing foregik i år på en godkendt sidevej i udkanten af byen hvor de unge dækbrændere kunne få afløb for deres gummifrustrationer.

Der er for længst kommet ro på røgen i Spjald, den lille by mellem Ringkøbing og Herning, hvor bilentusiaster med hang til sænkede undervogne, flammemalede hækspoilers og brændt gummi ellers mødtes i årevis for at fræse dæk af i en stinkende sky: Burn out. Drengerøvenes ultimative gadefest.

Dengang tilbage i 1990’erne var det hele på sin vis velorganiseret – på sådan en jysk cowboy-facon med bl.a. en officiel formand for Dækafbrænderforeningen af 1997. Men afbrændingen af bildæk ude i det vilde Vesten var alligevel frækkere, end politiet ville tillade.

Så nu er de tilbagevendende burnouts rykket videre. Men hvorhen? Lad os først stille om til TV2 Nord, der har været til sommerfest i Tranum:

”For udenforstående kan det virke en smule mærkeligt at trykke en speeder i bund, ikke for at komme hurtigt frem, men for – mens man holder helt stille – at få ét dæk til at snurre og hvine og afgive en ublu mængde røg, før det eksploderer. Men i Tranum er det ikke noget, der kan få folk til så meget som at løfte et øjenbryn,” lyder den fascinerede reportage, som straks fortsatte med at opridse en slags regler for burnouts:

”Faktisk kan det være meget svært at forestille sig en sommerfest der i byen uden den årlige burnout-konkurrence. Den fandt sted igen fredag aften, hvor 14 biler var tilmeldt i to kategorier – forhjul og baghjul. For dem begge gjaldt de samme regler: At brænde et dæk af på så kort tid som muligt”.

Lige nu foregår de vildeste burnouts imidlertid ikke i Tranum: Den mest formålsløse dækafbrænding i 2017 sker lige midt i København, nærmere bestemt på Slotsholmen, hvor Christiansborg og de fleste ministerier ligger. Her står forhandlingerne om lavere registreringsafgifter på biler nemlig stille. Bomstille. Til gengæld lugter der efterhånden af brændt gummi over det hele.

For tre uger siden lovede statsminister Lars Løkke Rasmussen klart og tydeligt, at regeringen – lynhurtigt – ville sænke registreringsafgifter på biler: ”Det er en fælles ambition, at vi inden for nogle få uger finder en løsning på det. Vi skylder bilforhandlerne og Danmark, at der kommer ro omkring det her på en måde, hvor danskere får mulighed for at købe en ordentlig, trafiksikker bil,” udtalte Danmarks 40. statsminister til TV2. Men intet er sket.

Burnout i Spjald, 1996. Foto: Søren Bidstrup / Scanpix

Burnout med forhjul

I den første disciplin, burnout med forhjul, er VLAK-regeringen tæt på at have brændt alt gummi af. De har ikke rykket sig så meget som én millimeter, men sejren er langt fra sikker. Tværtimod risikerer Venstre, Liberal Alliance og Konservative til sidst at måtte droppe forslaget helt eller – og mere sandsynligt – komme med substantielle indrømmelser til baghjuls-rebellerne fra Dansk Folkeparti.

Regeringen spillede ud med et forslag om en generel afgiftsnedsættelse fra 150% til 100% på alle biler, og dermed en relativt større besparelse på de dyreste biler. Eksempelvis vil en lille VW Up blive 3.000 kr. billigere, hvis regeringens forslag gennemføres, og en stor Mercedes S350 blive over 294.000 kr. billigere. En gave til vælgerne i Whisky-bæltet snarere end Bibel-bæltet.

Sådan virker det nu engang med generelle afgiftslettelser: I kroner og ører sparer man altid mest på de højeste priser – og dem, der har råd til at købe en Mercedes S350, som fremover vil koste 1,4 mio. kr. (hvis forslaget vedtages), vil altså spare væsentligt mere, end dem, der kun har råd til at købe en VW Up, der fortsat vil koste ca. 90.000 kr.

Forslaget om at sænke registreringsafgiften – generelt – er en slet skjult kompensation til Liberal Alliance for at droppe lettelserne i topskatten. I praksis vil forslaget om lavere bilafgifter langt hen ad vejen have nøjagtig samme effekt som en lavere topskat: Folk, som i dag betaler mest, vil få den største rabat – eller lov til at beholde flere af deres egne penge, som Liberal Alliance selv ville formulere ‘omfordelingen’.

Regeringens hof-disciplin, forhjulstræk, skulle almindeligvis give en mere forudsigelig og kontrolleret burnout. Men måske også for forudsigelig? For intet tyder på, at VLAK-regeringen vil slippe afsted med at kunne snige topskattelettelser ind ad bagvejen i form af en generel afgiftslettelse, selv om det umiddelbart kan lyde mere tilforladeligt.

Indtil videre har VLAK-regeringen kun formået dels at lægge bilsalget totalt dødt, fordi ingen vil købe bil, før de nye og formentlig lavere afgifter er afklaret, og dels at brænde de i forvejen tyndslidte dæk af, næsten helt ned til fælgene. Regeringen har tabt popularitet, selv ude i det vilde Vesten:

”Det er et kæmpestort problem, at vi ikke kender spillepladen, vi skal drive virksomhed på,” siger Eigil Christensen, der er bilforhandler i Lemvig, Holstebro, Herning og Ikast og medlem af bestyrelsen i Autobranchen Danmark.

Burnout i Spjald, 1996. Foto: Søren Bidstrup / Scanpix

Burnout med baghjul

I den anden disciplin, burnout med baghjul, går det bedre for Dansk Folkeparti. Gummiet skriger også mod asfalten, men regeringens støtteparti har tydeligvis bedre tid og mere at stå imod med end Venstre, Liberal Alliance og Konservative. Allerede efter det første forhandlingsmøde kunne gruppeformand Peter Skaarup sige – på én gang underspillet og triumferende:

”Vi er ikke kommet nærmere hinanden endnu. Vi har stillet en masse spørgsmål om regeringens plan og bedt om notater og mulige konsekvenser. Vi har sat regeringen til at arbejde med de forskellige modeller, man kunne forestille sig, for at sikre en stor model, der handler om at tage bestik af den teknologiske udvikling”.

Meldingen fra baghjuls-rebellerne var ikke til at tage fejl af. Den fordelingsmæssige profil på de nye registreringsafgifter skulle se væsentlig anderledes ud, end VLAK-regeringen havde spillet ud med. Dansk Folkeparti har og havde ikke til sinds at tillade topskattelettelser i forklædning. Selv om positionerne ikke har flyttet sig nævneværdigt her tre uger senere, er tålmodigheden dog ved at være opbrugt fra Dansk Folkepartis side:

”På et tidspunkt må regeringen sige: Kan vi lave en aftale, eller må vi sige til branchen, at der er de afgifter, der nu engang er? Vi kan jo ikke glo på hinanden til evig tid,” lyder det her til morgen fra finansordfører, René Christensen til Berlingske. Dansk Folkeparti står fast på, at bilafgifterne ikke bare skal sænkes generelt, men derimod indrettes så de i højere grad tager hensyn til miljøbelastning og trafiksikkerhed.

Dansk Folkeparti har givet regeringen et ultimatum på to uger: ”Vi kan ikke forhandle aftaler i op mod to måneder omkring bilafgifter. Så bliver vi nødt til at sige til regeringen, at så lykkes det ikke. Der har desværre ikke været ret mange møder, og vi er ikke kommet ret langt. Tingene har slet ikke flyttet sig i den her forhandling,” siger René Christensen til DR.

Baghjulstræk giver en mere kaotisk og uforudsigelig, men også for ‘roadster’-typer sjovere burnout. Med baghjulstræk er styring og træk ikke på samme hjulsæt, og dét er selve situationen på Christiansborg lige nu. VLAK-regeringen forsøger at styre i én retning, men trækket bagfra – fra Dansk Folkepartis 37 mandater – laver hjulspin på stedet. Baghjuls-burnout ser ud til at overtrumfe. Igen. Som det skete år efter år i Spjald. Og her i sommer i Tranum: ”Fordi det er lidt sjovt at brænde dæk af. Sådan på en drengerøvsagtig måde”.

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12