Den nyere kulturhistorie er fuld af fortællinger om kvinder i biler. Tag Thelma og Louise (1991) – Ridley Scotts ikoniske spillefilm, hvor en godtroende husmor (Geena Davis) og enlig servitrice (Susan Sarandon) sammen drøner af sted, væk fra hverdagens undertrykkelse og kvælningsfornemmelser, i Louises åbne Ford Thunderbird årgang ’66. Omringet af politi og med udsigt til livstid bag tremmer vælger de umiddelbart inden rulleteksterne at køre ud over en klippekant, hvor de ved, der venter et frit fald på 600 meter ned i Grand Canyon.
Ikke mindst Hollywood, amerikansk popkultur og USA’s åbne vidder har gjort bilen til et verdensomspændende symbol på den ultimative frigørelse, og derfor er nyheden om, at kvinder i ørkenkongeriget Saudi-Arabien nu må køre bil, på forsiden af alverdens aviser.
Der blæser mange uforudsigelige politiske vinde i verden i de her år, men hvis man følger lidt med i, hvad der sker i Saudi-Arabien, kommer kong Salmans nye dekret vedrørende kvinder og biler ikke som nogen overraskelse. Allerede i maj udstedte han et dekret, der gjorde det muligt for kvinder at få adgang til en række statslige serviceydelser uden først at skulle indhente tilladelse fra deres mænd eller fædre. Dekretet åbnede dermed mulighed for, at entreprenante saudiske kvinder kan starte deres egne forretninger.
Længe undervejs
Udviklingen sker ikke af sig selv. Gennem årene har organisationer som Amnesty International og Human Rights Watch givet Saudi-Arabien dumpekarakterer i menneskerettigheder, og kong Salmans dekret i maj kom samme dag, som det blev offentliggjort, at Donald Trump ville besøge landet – hans første udenlandske statsbesøg som præsident. Desuden var Saudi-Arabien fuldstændig grinagtigt ved en anonym afstemning i FN’s økonomiske og sociale råd netop blevet valgt som nyt medlem af FN’s Kvindekommission, der er sat i verden for at beskytte kvinder og sikre deres ligestilling.
Men det forbandede kørekort til saudiske kvinder har været endnu længere undervejs. I 1990 deltog 47 saudiske kvinder i kongerigets første demonstration mod kørselsforbuddet. Det kom der ikke umiddelbart noget ud af – bortset fra at kvinderne blev arresteret, og at nogle af dem mistede deres job. En af kvinderne fra dengang, Fawziah al-Bakr, som i dag er universitetsprofessor, udtaler til New York Times, at det er ”fantastisk” med det kørekort. ”Siden den dag har saudiske kvinder bedt om retten til at køre, og nu har vi endelig fået den,” siger hun. ”Vi har ventet på det meget længe.”
Da Abdullah, Salmans forgænger som konge, var blevet indsat i 2005, lod han sig interviewe af den amerikanske tv-journalist Barbara Walters. Hun spurgte direkte til kvinders rettigheder og specifikt til retten til at køre bil. Og jojo, Abdullah var da åben. ”Jeg er stor tilhænger af kvinders rettigheder,” sagde han og opremsede en række banale sandheder: ”Min mor er en kvinde, min søster er en kvinde, min datter er en kvinde, min kone er en kvinde.” Han tilføjede, at det krævede nogen tålmodighed. ”Vores folk er først nu ved at åbne op for omverdenen, og jeg tror, at som dagene går, vil alt være muligt i fremtiden.”
Det havde han ret i, den gamle mand. Kong Salmans dekret træder i kraft fra juni 2018. Det er paradoksalt, at kvinder først får lov at køre nu, hvor det blot er et spørgsmål om år, før fuldt automatiserede, ja, nærmest autonome biler, kører rundt på vores veje. Men på saudiske kanter er det helt sikkert nemmere at være robot end kvinde.