Nyhedsanalysen
Selfie-kunst
Selfie-kunst
Kunst hænger altid sammen med sin samtid. I starten af 1900-tallet udviklede en række avantgardekunstnere den absurde dadaisme som en skildring af den lige så absurde første verdenskrig. I 1970 slagtede Bjørn Nørgaard en hest og proppede den på syltetøjsglad for at udstille danskernes ligegyldighed over for Vietnamkrigen. Og i dag er det hele lige meget, så længe kunsten gør sig godt på Instagram. Vi vil vædde med, at du har mindst én ven på Facebook, hvis profilbillede er taget i Olafur Eliassons regnbue-installation på ARoS. Som denne artikel fra Wired fortæller er sociale medier og muligheden for den gode selfie blevet en vigtig del af moderne installationskunst. Om det skal ses som en kommentar til det moderne menneskes eksistentielle higen efter selviscenesættelse, eller det blot er et forsøg fra museer på at skaffe ussel mammon, skal vi ikke gøre os kloge på. På Føljeton er vi i hvert fald ikke for fine til at snuppe en kunst-selfie som her på billedet, hvor en af vores journalister poserer det bedste, hun har lært, i en Alex Da Corte-installation på Louisiana.
…