Nyhedsanalysen

Butikker har fået flere højtider end hinduerne

Karl Marx tog fejl med mange ting. Én af dem var, at religion virker som opium på folk: ”Religionen er den betrængte skabnings suk, den er en hjerteløs verdens hjerterørelse, den er åndløse tilstandes åndsindhold. Den er folkets opium.”

Sammenhængen er snarere modsat: Religionerne er i dag blevet en opkvikkende katalysator for nye tilbudshøjtider, der får folk til at gå amok – shop-amok. Shopping-religion får folk ud af døren, ind i bilen og hen i køen. For intet har vist sig mere effektivt til at drive folk ind i butikker end gådefulde helligdage, der pludselig får en folkelig klarhed i form af kontante tilbud.

I dag er det ‘Boxing Day’ i Storbritannien, Canada, Australien og New Zealand, og her forventes omsætningen i detailbranchen at kunne blive endnu større end selv på ‘Black Friday’ i november, som ellers var den sidste rekord. Allerede her to dage efter juleaften – eller blot dagen efter juledag i den angelsaksiske del af verden – er det blevet tid til at bruge endnu flere af de penge, som for manges vedkommende for længst er brugt.

Højtidernes oprindelse fortaber sig i en gedulgt fortid, som ikke virker væsentlig. Hvorfor dagens ‘Boxing Day’ hedder ‘Boxing Day’, er der efterhånden lige så mange forskellige forklaringer på, som hvorfor ‘Black Friday’ hedder ‘Black Friday’. Glemt er både den første kristne martyr Sankt Stefan og pilgrimmene fra Plymouth. Det eneste afgørende er, at ‘Boxing Day’ er shopping-dagen, der falder 26. december, og ‘Black Friday’ på dagen efter Thanksgiving i USA.

Ligesom de fleste religioner i dag har mistet magien, og kun få moderne mennesker læser hellige skrifter, endsige formår at tage teksterne bogstaveligt, betyder baggrunden for en ny ‘shopping-helligdag’ ikke så meget. Detailbranchen kan derfor vælge nogenlunde frit fra alverdens religioner og trosretninger, når den skal sætte nye tilbudsbegivenheder i scene. Timingen er det eneste, der for alvor betyder noget.

Forældede byttemærker

Særlig snedig var markedsføringen af ‘Black Friday’ i år. Her blev danske forbrugere opfordret til at købe deres julegaver i god tid – og med klækkelig rabat. Umiddelbart lød det jo som et godt tilbud, og omsætningen slog da også rekord: 2,12 mia. kr. blev brugt fredag 24. november, alene på Dankortet. En stigning på 6 procent i forhold til sidste år. Men bemærk datoen: 24. november, nøjagtig en måned for juleaften.

Hvis du fik en julegave, der blev købt på ‘Black Friday’, kan du meget vel stå tilbage med et lille praktisk problem, nemlig at gaven nu ikke længere kan byttes. Afhængigt af butikkens service hænger du som udgangspunkt på de rædsler og ubrugelige genstande, som din familie har købt til dig på ‘Black Friday’. Og dermed slipper butikkerne ikke alene for at skulle bytte millioner af gaver her i de kommende dage, men de kan samtidig drive nye kunder ind: Det er blevet tid til ‘Boxing Day’.

Fra og med i dag kan folk gå ud og købe de varer, som de tidligere ville have byttet sig til – dengang julegaverne ikke blev købt på ‘Black Friday’, og derfor ikke kan byttes. Selv om der er klæbet rabat- og udsalgspriser på varerne, kan butikkerne med lidt held i (kundernes) uheld således fordoble omsætningen. Alle kneb gælder.

Singlernes dag: 11.11.

Gennem de senere år har Halloween været den største succes blandt de nye, importerede højtider. I et samarbejde mellem Tivoli og Netto er det lykkedes at markedsføre dødedagen som en ny temafest lige omkring skolernes efterårsferie. Men kreativiteten vil næppe stoppe her.

Den første simple kategori af nye shopping-helligdage, de såkaldte ‘spin offs’, er for længst opstået med f.eks. ‘Cyber Monday,’ der afholdes tre dage efter ‘Black Friday’, og ‘Green Monday’, som ligger anden mandag i december, og hvor eBay forsøger at få folk til at købe brugte ting til hinanden i gaver. Men forbered dig på, at 2018 kan blive året, hvor en endnu større ‘shopping-helligdag’ vil slå igennem i Danmark: Single’s Day.

Som pendant til Valentine’s Day formåede den kinesiske internethandel-platform Alibaba i 2009 for alvor at sætte strøm til denne nye shopping-dag for singler, som da også år for år slår rekord i omsætning. Festdagen ‘Guanggun Jie’, 光棍节, holdes verden over 11. november, altså 11.11. Ettallet symboliserer en single. Og der er mange – rigtigt mange – singler i Kina.

Men selv om ét-barnspolitikken har skabt perfekte forudsætninger for Single’s Day i Kina, er der altså også mange singler uden for Riget i Midten: Så uanset hvor meget skrammel, der bliver solgt i dag i den angelsaksiske verden, vil det globale varesalg med stor sandsynlighed blive mangedoblet søndag 11. november 2018, som også kan blive én af det kommende års allerstørste handelsdage i Danmark: Singlernes dag.

Næste stop er den hinduistiske kultur, som fra egn til egn i Indien rummer ubegribeligt mange højtider. Her kan alle guddomme, profeter og sandsigersker forenes i kulørt forbrug. Hvis tendensen fortsætter, vil hver dag ende med at blive en shopping-helligdag, også i Danmark. Religion er blevet som kokain. / Lars Trier Mogensen

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12