Nyhedsanalysen
Netflix overtrumfer Goldman Sachs
Netflix overtrumfer Goldman Sachs
På få år er streamingtjenesten Netflix blevet en lige så fast del af hverdagen for hr. og fru. Danmark, som Sodastream-maskiner var i 1980’erne – altså de der futuristiske hjemmebryg-sodavandsmaskiner, som de fleste nok lykkeligt har glemt. Nu er det Netflix’ æra. En global æra. Sidste år fik Netflix 24 mio. flere kunder på verdensplan, og dermed har de virksomheden rundet en samlet antal kunder på mere end 117 millioner – og en værdi på over 100 milliarder dollars, altså mere end 600 milliarder danske kroner, skriver Bloomberg i en analyse. Det svarer til værdien af f.eks. den kontroversielle amerikanske investeringsbank Goldman Sachs Group Inc, eller tre gange værdien af A.P. Møller-Mærsk. Markedet ser kun ud til at vokse yderligere: I løbet af det næste års tid lancerer Disney en ny global streaming-tjeneste, som efter opkøbet af Fox vil kunne tilbyde indhold for enhver smag, hvis de selv skal sige det.