Nyhedsanalyse
Hvorfor Trump hader Amazon
Hen over påsken er Donald Trump gået i flæsket på Amazon. Der er ikke noget nyt i præsidentens modstand mod den amerikanske internethandelvirksomhed, men hans udfald er taget til i styrke og frekvens, og det har fået markedsværdien til at falde med 360 milliarder kroner. Føljeton danner et overblik over sagen. Det handler blandt andet om Washington Post.
Medmindre man er den lidt livstrætte type, så er noget af det dummeste, man kan gøre at indstille Twitter til at sende en notifikation til sin smartphone, hver gang Trump sender en besked af sted ud til sine knap 50 millioner følgere.
Alene fra mandag til tirsdag har han skrevet omtrent 14 tweets, og siden sidste uge har en håndfuld af hans tweets handlet om internethandelgiganten Amazon, som han beskylder for at smadre landets mindre detailhandelvirksomheder og lægge hele indkøbscentre øde. Hans seneste tweets om Amazon fik i går Amazon-aktien til at falde med 5%, og det betyder, at virksomhedens markedsværdi samlet er faldet med cirka 360 milliarder kroner.
Som de amerikanske medier aflæser situationen, handler det om, at Donald Trump af et godt hjerte hader den hæderkronede gamle avis Washington Post, som Amazons grundlægger Jeff Bezos, der i mellemtiden er blevet verdens rigeste mand, købte kontant for 250 millioner dollars i 2013. Hvis man skal tage det, som Trump siger, for pålydende og ikke bare teater og røgslør, mener han, at Washington Post er storproducent af ”fake news” om ham.
Præsidenten beskylder Amazon for at udnytte det amerikanske postvæsen USPS (United States Postal Service) og for ikke at betale nok i skat. Trump har flere gange sagt, at USPS taber halvanden dollar, hver gang Amazon sender en pakke af sted (og det sker ret ofte). ”Jeg har gjort opmærksom på min bekymring over Amazon længe inden Valget. Modsat andre betaler de meget lidt eller ingen skat til delstatsregeringer & lokale regeringer, bruger vores Postsystem som deres Buddreng (og skaber kæmpe tab for USA) og sætter mange tusinde detailbutikker fra bestillingen!” skrev han blandt andet 29. marts.
Det velrenommerede amerikanske medie Axios har undersøgt Trumps udfald mod Amazon nærmere og har angiveligt talt med fem anonyme kilder, som har diskuteret sagen med ham. ”Han er besat af Amazon,” siger en af dem. ”Besat.” Axios citerer også en kilde for, at ”han spekulerer på, om der er en måde at gå efter Amazon på med anti-monopol-lovgivning eller konkurrencelovgivning”, men at han ikke har mere på tegnebrættet end det.
Videre forlyder det, at Trump i en vist udstrækning har det, som han har det, fordi hans (med Axios’ formulering) ”rige venner fortæller ham, at Amazon ødelægger deres virksomheder”. Hvad angår Trumps fokus på postvæsenets tab på Amazon, så er det en fiks idé, han har fået, selv om han igen og igen har fået at vide, at USPS tjener kassen på at levere for internetvirksomheden.
Netmagasinet Slates seniorerhvervs- og økonomireporter Jordan Weissmann har kigget på, hvor Trump har fået sin opfattelse fra, og han vurderer, at det kan have noget at gøre med, at UPS og andre private pakkekurerer gennem flere år har forsøgt at få USA’s lovgivere til at få postvæsenet til at tage flere penge for at transportere pakker (så de selv kan tjene flere penge).
”I juli trykte Wall Street Journal et debatindlæg af Josh Sandbute, en kapitalfondsdirektør med penge i [pakkekureren] FedEx, med titlen: ‘Hvorfor postkontoret giver Amazon en særlig service’. Her argumenterede han for, at USPS burde trækkes 1,46 dollars for hver pakke, de sender af sted, for at dække deres sande omkostninger. Han citerede noget forskning fra Citibank, som var baseret på tal fra UPS,” skriver Weissmann.
Så Trumps ‘minus på halvanden dollar’-regnestykke stammer muligvis derfra.
Weissmann skriver videre, at hvis postvæsenet hævede deres priser så meget, som branchen ønsker, så vil FedEx og UPS ifølge Citibanks rapport få ”indtægtsmuligheder” på mellem 15 milliarder og 19 milliarder dollars. ”Så hvad enten han er klar over det eller ej, så lader Trump til at være faldet for en lobbykampagne fra pakkebranchen, som vil have folk til at bruge flere penge på at at sende julegaver.”
Det korte af det lange er, at selv yndere af de frie markedskræfter er begyndt at se på Amazon som en virksomhed, der ikke bare har vokset sig megastor, men er blevet til et monster. Forleden var Bill Simon ude at sige, at Amazon er for stor og bør reguleres ved at blive delt op i mindre virksomheder. Simon er ikke hvem som helt. Fra 2010 til 2014 var han administrerende direktør for den gigantiske multinationale detailhandelsvirksomhed Walmarts butikker i USA, og tilbage i 2001 arbejdede han for Bezos og Amazon.
”De (Amazon, red.) tjener ikke penge på detailhandel, og de lukker detailhandelsvirksomheder,” udtalte han til CNBC. Tv-stationen refererede tal fra en undersøgelse foretaget af One Click Retail, der viste, at Amazon tegner sig for 4% af al detailhandel i USA og for 44% af al online detailhandel i landet.
Bill Simon kaldte Amazon for ”predatory” (rovdyrsagtige, angrebsivrige) og tilføjede, at deres aggressivitet ikke rammer de store detailhandelgiganter som Costco, Target og Walmart, men alle de små.