Nyhedsanalysen

[Special Fredag] Betonens musikalske potentiale

Betonens musikalske potentiale

Og nu til lidt musik. For tro det eller ej: Der findes overraskende mange eksempler på sange, der har ladet sig inspirere af de tonsvis af beton, der findes rundt omkring i verdens byer.

En klassiker i den forbindelse er udtrykket ”concrete jungle,” der som oftest bruges om den amerikanske storby New York. Bob Marley sang i 1978 om sin følelse af at være fanget i byen i nummeret ‘Concrete Jungle’: ”I’ve got to pick myself from off the ground/ In this here concrete jungle/ I said, what do you got for me now/ Concrete jungle/ Why won’t you let me be, now?”

En noget mere opløftet fortælling om den betonspækkede by finder man i Alicia Keys og Jay-Z’s kæmpehit fra 2009 ‘Empire State of Mind’: ”Baby, I’m from/ New York, concrete jungle where dreams are made of/ There’s nothing you can’t do/ Now you’re in New York/ These streets will make you feel brand new/ The big lights will inspire you”.

Der hersker heller ikke tvivl om, hvad Joni Mitchell refererer til, når hun i nummeret ‘Big Yellow Taxi’ fra 1970 synger: ”They took all the trees/ And put ’em in a tree museum/ And they charged the people/ A dollar and a half to seem ’em/ Don’t it always seem to go/ That you don’t know what you’ve got/ Til its gone/ They paved paradise/ And put up a parking lot.”

Og på trods af at København kun er en lilleputby sammenlignet med New York, er ‘betonjunglen’ også en betegnelse, der bruges om den danske hovedstad. Det gør Ukendt Kunstner (feat. Gilli, Kimbo & Semih Automatisk) i rapnummeret med samme navn, nemlig ‘Betonjunglen’ fra 2012. Sangen har dog et mere socialt fokus og omhandler i højere grad ‘junglen’ end betonen: “Byen er en jungle, vokset op med flere arter/ Folk går rundt og snakker, blikkene de flakker.”

Danske Røde Mor sang også om den grå cement- og småstensmasse allerede i 1975. Det gjorde de i nummeret ‘Betonhjertet’, som i dag måske er den mest relevante af alle de sange, fordi de netop omtaler motorvejsbroer, helt konkret: ”Solen går ned bag ved jernbanesporene/ Fodgængergaden er øde og tom/ Men pulsslag blir ved i motorvejsbroernes/ Konstruktion af fantastisk beton.”

Røde Mors sang bliver hermed også sidste stop på rejsen gennem den betoninspirerede musikverden. Ikke fordi det stopper her, men fordi det ligesom er et meget godt sted at sætte punktum, inden det løber helt løbsk. Så. Tilbage på sporet.

 

Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00Silicon Valley00:00Mexico City00:00New York00:00Sao Paulo00:00Nuuk00:00Bangui00:00Linköping00:00Kyjiv00:00Kabul00:00Mumbai00:00Hong Kong00:00Shanghai00:00Sydney00:00Fransk Polynesien00:00

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12