Diamanter holder prisen nogenlunde ligeså dårligt som brugte biler. I en verden, hvor kunstpriser, huspriser, kaffepriser, buspriser og hvad-som-helst-priser, stiger skamløst uden at se sig tilbage, hvert kvartal er markedet for verdens hårdeste mineral gået den modsatte vej. Særligt diamantsmykker er en dårlig investering, hvis altså opfatter dem som det, og de fleste af dem taber cirka halvdelen af deres værdi i det øjeblik, de forlader forretningen.
Sandheden om diamanter er, at de hverken er særlig sjældne eller for den sags skyld svære at skabe kunstigt. Opfattelsen af dem som ubetalelig luksus og ‘A Girl’s Best Friend’ som en hver mand med respekt for sig selv må belåne sig fattig for at kunne levere, er skabt af et ultra stramt styret kartel fra 1880’erne og en verdens historiens mest effektive reklamekampagner fra 1930’erne.
Men med tiden er reklamerne falmet og kartellerne svækket. Og så alligevel ikke. For der er stadig en lille del af diamantmarkedet, der ikke er påvirket af diamantderouten og her holder de stadig for evigt. Her handles der for milliarder, overbydes og sættes rekorder som aldrig før og på den måde bliver diamanter det perfekte billede på hele verdens generelle økonomiske udvikling gennem de sidste 30 år. Lasse Lavrsen og Føljeton kigger i denne uge på diamanter for Morgenpost.